fredag 30 oktober 2020

Avstämning och fredag

Ja då var det äntligen fredag igen. 

På dagens schema står det bland annat fakturering vilket är det viktigaste för mig som företagare så att jag kan få lön varje månad. Som konsult har jag väldigt få verifikationer varje månad så bokföringen är och blir väldigt enkel och jag sköter allt själv via Bokio som är helt gratis. Har en kompis som är redovisningskonsult/revisor så dyker det upp problem så har jag en livlina och kan då ringa en vän. 

Börsen har varit lite sur nu senaste månaden så hur har då mina fonder avkastat vs OMXSGI -6,32%. 


Bara småbolag som avkastar sämre. 

Ser inte så bra ut med röda siffror men då är det än viktigare att zooma ut för att se att dessa röda siffror är bara en liten obetydlig nedgång vilket innebär att jag snart är all in eller all out beroende på hur marknaden fortsätter men mest troligt all in. Har ca 10% kassa. 

Den senaste fonden som jag tog in i portföljen i tisdags är SEB Sverigefond Småbolag så där har jag inte varit med i hela nedgången. 

Har tagit in förutom Lundbergs även Essity via försäljningen av fonden Avanza Zero. 

Annars då?

Jo såg att det gått strax över 1 år på mitt demokonto experiment som jag redovisat lite då och då och tänkte damma av den en gång till. Nu när många av bolagen skippat utdelningen så är än mera rättvist att visa jämförelsen. 




Nä nu tar jag helg och det som återstår nu är helghandling, systembolaget, tända ljus på gravarna och en riktigt lång promenad med sambon i det fina vädret 🌞 som vi har här efter Norrbottens kusten. 


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


onsdag 28 oktober 2020

Köper mera i raset..

Jag har tyvärr lätt för att dras med i börsraset och villjan ökar att köpa aktier när aktiekurserna rasar i värde som nu senaste veckan då OMXS30 i skrivande stund "rasat" eller dalat med -6,26% och OMXSGI -7,22%. Men jag ger mig inte.. jag kämpar på för fullt mot aktiedemonerna. 

Det jag gjort är att jag sålde av fonden Avanza Zero som jag tog in bara för att nå upp till bättre ränta ifall jag behöver nyttja superlånet på Avanza. Istället började jag köpa in aktier i Lundbergs med start igår och har fortsatt köpa även idag. Har än så länge bara köpt 125st med ett gav strax över 400 kr. 


Jag tror och hoppas att Mr. Lundberg kommer att ge mig bättre avkastning framöver än Avanza Zero. 

Annars fortsätter jag köpa fonder för fulla muggar och börjar snart närma mig för första gången på länge ALL IN! vilket känns lite skrämmande 😬😱

Har även haft funderingar på att starta en ren aktieportfölj bestående av investmentbolag men även där kom jag fram till att jag har tillräckligt med investmentbolag via fonderna Spiltan AF Investmentbolag, SEB Sverigefond Småbolag och AMF Aktiefond Småbolag.

Som jag skrev på Twitter så är det som att "Hur jag än vrider och vänder på aktier vs fonder så får jag bättre avkastning med fonder". 

Nu matlagning och sen skjutsa barnen till träning. 

Ha det bra och gör inget förhastat på börsen.

 

/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


torsdag 22 oktober 2020

Steget efter FIRE

När jag besöker biblioteket så brukar jag alltid läsa tidskriften "Sveriges största resemagasin" Vagabond och drömma mig bort en stund. Skulle jag prenumerera på någon tidskrift så skulle det garanterat vara Vagabond. Har pratat om pension 55 förut och att vårat mål i livet är att köpa oss en husbil för att kunna vara nere i värmen i Sydeuropa större delen av den kalla och tråkiga svenska vintern typ nov-feb. Våren vill jag absolut inte missa här uppe i Norrland med aktiviteter som slalom, längdskidåkning och skoter. 

Bläddrar i nyaste Vagabond nr 9 om bland annat "21 italienska guldkorn" och inser snabbt att det där vore något för oss och eftersom tanken är med husbil att vi är borta typ 3-4 mån varje år så hinner man med mycket av Italien. Höga berg, vita stränder, gudomliga smakupplevelser som skribenten skriver. JA jag längtar redan. För vem kan motstå dessa bilder. Knalla omkring på vingårdar eller strosa omkring runt Amalfi kusten utan att behöva bry sig om tid, arbete, möten, kalendern, snöskottning mm. Man tar dagen som den kommer. Det om något måste vara en frihets känsla och det är bilder som dessa jag har i huvudet! 




Följer ändå rätt många på Twitter och bloggare som valt att pensionera sig tidigare än det vanliga 65 år och gissar mig fram till att det flesta är mellan 40-55 år och är/har sambo. Vad gör man om dagarna om inte den man lever med har samma mål i livet? Visst, allt går säkert bara man själv vill det eller nöjer sig med det. Man hinner promenera, träna, cykla, läsa tidningen, tvätta kläder, handla mm medans den andra är på arbetet.. men när hen kommer hem så kanske hen vill göra samma sak som du redan gjort under dagen då hen var på arbetet.. Gör man allting dubbelt igen med sambon då eller sitter man hemma och väntar tills den andra kommer hem? Säkert många som gör så men varför vill man vara själv på dagarna om man inget har att göra mer än att vänta på att sambon ska komma hem. 

Om man råkas till och med leva tillsammans med någon som inte vill avsluta sin karriär innan 65 år eller har FIRE som mål och ni har gemensamma barn i skolåldern.. Är man fri då bara för att DU kan promenera, träna, cykla mm alldeles själv utan din sambo eller dina barn? Vad är vitsen då med FIRE? Jag skulle inte kunna leva drömmen med den partnern. Många tycker säkert nu att jag inte kan skriva eller säga så för att... Ja det kan jag. Är det då inte bättre att du lever med en likasinnad och att ni hjälper varandra ekonomiskt att komma upp i kapital för att kunna kasta in handduken och logga ut. Kan ju vara värt att arbeta 1 eller 2 år extra för att ni BÅDA ska uppnå målen. Så gör vi redan idag och så borde alla göra som har en FIRE längtan! Allt går enklare om båda är med på det. 

Har skrivit om det tidigare men jag arbetar inom bygg och anläggning och här uppe i Norrland så är det mer eller mindre stiltje under vintern (nov-mars) och då får man känna på det här med att sitta hemma själv och arbeta om dagarna. Även fast jag pratar en del i telefon och har Skype möten så blir dagarna långa för det mesta och speciellt då man inte har några möten inbokade. Man kan inte heller sitta och stirra i datorskärmen hela dagen för då får man fyrkantiga ögon.. har mamma sagt! 

Och vad passar då bättre än att vara i Sydeuropa hela den tiden 😁🌞 


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


söndag 18 oktober 2020

En riktigt fin portfölj

Har kikat runt bland bloggares innehav för att se hur och i vad de flesta investerar i. De flesta kämpar på med sina utdelningsportföljer lite i motvind just nu speciellt när det flesta fått bortblåsta utdelningar från många av bolagen men även att förvånansvärt många väljer att övergå helt eller delvis till fonder.  

Jag gillar även att många börjar inse att totalavkastning inte bara är ett ord ur tomma intet som YOC utan det är det som gör att du tjänar pengar på dina investeringar. 

En högre eller lägre YOC innebär inte att du får mera eller mindre i utdelning.. Du får bara den summan som bolagen delar ut varje månad, kvartal eller år, punkt slut! Varken mer eller mindre! 

Positiv totalavkastning = mera pengar i portföljen 

Negativ totalavkastning = färre pengar i portföljen 

Ursäkta utsvävningen, återgår till inlägget!  

Jag kikade bland annat på utdelningsespressos portfölj som jag förövrigt även följer på Twitter och förundrades över hens fina portfölj som du kan se här i länken nedanför. 

LÄNKEN!

Den portföljen är riktigt enkel och fin utan att vara tråkig eller krånglig. Hen blandar investmentbolag och tillväxtbolag vilket gör att den portföljen kommer garanterat gå fint massor av år framöver. Precis en sådan portfölj skulle jag kunna tänka mig att ha om jag väljer att återgå till aktier någon gång. Det behöver inte vara svårare än så här enligt mig. Som hen skrev på Twitter. - Jag sover gott om natten med den portföljen. 

Idag äger jag nästan alla av hens innehav via mina fonder. Det jag funderar eventuellt att ändra på i min portfölj är att minska på Tech fonderna och öka på Spiltan Investmentbolag så det blir mera 50/50 mot för vad det är idag typ 80/20. Även fast jag tror att tech kommer att dominera många fina år framöver så vill jag ha en mera balanserad portfölj. Klagar inte på året utveckling. 

Jag tog mig friheten och satte in portföljen i en bevakningslista på Avanza för att få fram direktavkastning och historisk avkastning/utveckling. 

Direktavkastningen 2,36% kan vara lite låg om man tänkt sig leva på utdelningar från bolagen men den historiska avkastningen/utvecklingen (exkl utdelningar) är det absolut inget fel på.  


Jag tycker avkastningen är grymt bra i jämförelse mot fonderna som har många av innehaven i portföljen förutom då kanske AMF Småbolag men tog med den iallafall. 

  • Spiltan AF Investmentbolag
  • Swedbank Robur Technology
  • AMF Aktiefond Småbolag


Man kan se att aktierna har en jämbördig avkastning med Spiltan fonden men lite sämre än AMF fonden. Kom ihåg att aktierna är exkl utdelning så totalavkastningen ökar lite inkl utdelning. 

Jag kommer att fortsätta med mina fonder men aktier är fortfarande aktuellt för mig och därav mina jämförelser för att komponera fram den ultimata portföljen som inom kort börjar bli färdig marinerad. 

Jag tycker att portföljen som utdelningsespresso har är grymt fin och hoppas att den kommer att fortsätta avkasta massor av fina % framöver.


/Kör hårt och spara hårdare

 



Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


fredag 16 oktober 2020

Fredag och allmänna funderingar

Äntligen fredag och jag arbetar hemifrån idag så då har man tid för lite annat. Annars har det varit en hektisk arbetsvecka nu när kylan sakta börjar krypa neråt på termometern för att försöka se till att alla ute arbeten slutförs nu innan snön och kylan slår till ordentligt. 

På börsen och i min portfölj är det fortsatt lugnt och jag avvaktar med köp för att se vart detta ska bära iväg. I och med nu när någon av clownerna 🤡 ska bli president så kan det bli guppigt framöver med fina köp i dipparna kring valet nu i början november eller så fortsätter börsen stiga som ingenting hänt. Förut var det fler som trodde att om inte Trumpen vinner så är oron stor att börsen viker ner men nu på senare är det många som tror att det inte kommer bli någon större rekyl även fast Sleepy Joe skulle vinna. 

Portföljen tickar på riktigt bra och jag får fortfarande kämpa med mina inre demoner när det gäller utdelningsinvestering.. Man kan lätt bli lurad och ryckas med nu när många bolag över pölen har höga utdelningar men då tar jag bara fram en jämförelse mellan mina fonder och utdelningsaktier för att bevisa och påminna mig att fonder is the shit. Jag tror knappast jag skulle haft denna avkastning som jag fått i år om jag skulle haft utdelningsaktier. 


Tillsammans med portföljen på Nordnet så blir det kring +400k. Funderar om jag ska sälja av vinsten i fonderna för försöka köpa tillbaka lite billigare senare.. Mest troligt en dum idé men funderar gör jag! Har för övrigt en dålig magkänsla just nu lite som innan Corona. Går inte att läsa en dagstidning utan att bli påmind om att det kan bli liknande nu inför vintern som vi hade i april/maj i år. Mycket elände och nerskärningar bland företag och stigande arbetslöshet osv. 

Ser även bland bloggare att en del börjar återgå till utdelningsinvestering.. Först säljer många sina utdelningsaktier i panik för att hoppa på tech hypen för att kort senare ångra och återgå till utdelande aktier och ETF:er med ljummen utdelning och låg eller ingen tillväxt och då tänker jag på många av dessa ETF:er som har/haft en negativ totalavkastning senaste 5 åren.. plus att du får betala courtage och valutaväxlingsavgifter på varje köp. Jajja, vissa nöjer sig med 2-5% avkastning per år.. och inflation på det så är det nästan +-0 för många. 

Varför är aktiekursen så viktigt för utdelningsinvesterare? Är det inte utdelningen i sig som är viktigare. Det är väl därför ni köper utdelningsaktier. Sen om priset diffar +5% eller -5% spelar väl ingen större roll för tanken med utdelningsaktier är att aldrig sälja utan ni ska behålla dem for ever, år efter år för att få utdelningar..? Läser ofta att jag skulle då minsann köpa den och den aktien om inte priset var så dyrt nu. 

Nog med gnäll nu. Brände av ett Skype möte precis så nu åker jag in till byn och för att fylla på bärsförrådet.

Vi hörs


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


onsdag 14 oktober 2020

iShares ETF:er

Ni som funderar på utdelande ETF:er så kan jag hänvisa er till iShares hemsida i länken nedanför.

LÄNK

Här kan ni se alla ETF:er och dess distribution yield dvs direktavkastning längst ut till höger och även göra jämförelser, Add to compare, längst till vänster mellan 4 olika samtidigt. 



Alla dessa ETF:er finns tyvärr inte på varken Avanza eller Nordnet utan bara till viss del.


/Leva drömmen




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


tisdag 13 oktober 2020

Forts.. på gårdagens inlägg

Det är många av mina följare som hellre skriver ett mail än kommenterar i fältet nedanför. Jag kan förstå dem och det är helt OK. Jag föredrar det hellre själv oxå.

Tack alla för era mail.

Många uppskattar mina tabeller och jämförelser och att jag är rakt på utan att lirka någon att göra si eller så. Som jag skriver så ofta i inläggen så ger jag aldrig råd eller rekommendationer utan ni får se det som att ni läser min "dagbok". Om ni missuppfattar mig och anser att jag ger råd så är det till mig själv..

Gårdagens inlägg och vad den handlade om kan du om läsa mera om HÄR!

Mina tabeller är inte alltid 100% rätt men oftast inte så fel heller. Förut för några år sedan kunde jag kasta ut ett inlägg utan att dubbelkolla med andra verktyg på nätet för att se om det diffar allt för mycket. Viktigt komma ihåg att jag är varken ekonom eller matematiker. 

Det jag oftast vill med mina inlägg är att följarna ska få ut så mycket som möjligt från börsen och till börsen. Både från Stockholmsbörsen och än mera till er egen börs i form av avkastning. 

Jag kan ibland vara lite för hård mot tex utdelningsinvesterare men det är bara när jag läser bloggare eller på Twitter folk som blundar och kör med skygglapparna på när det gäller investeringar. Jag vill och försöker lära ut hur man kan få lite bättre avkastning på investeringar. Gränsen kan tyckas vara hårfin mellan råd och icke råd men jag försöker att inte ge direkta råd på vilka aktier eller fonder man ska köpa. Jag berättar gärna om vilka fonder eller aktier jag själv äger. 

När det gäller utdelningsinvesterare så vet jag att de flesta skulle få bättre avkastning om de enbart skulle ha fonder i väskan. Jag läser i sociala medier (bloggar och Twitter) alldeles för ofta folk som ryggar andra utan att göra sin egna analys om bolaget och många vet säkert inte ens vad bolaget gör innan de klickar på köpknappen. Visst har det hänt att även jag gjorde så i början av min karriär men det är därför jag försöker få er att göra allt själv istället. För det första så lär ni er mera om bolaget och för det andra så kan ni bara skylla/hylla er själv om investeringen gick bra eller dåligt. 

Om vi återgår till gårdagens inlägg så tycker jag att många bloggare och twittrare på senaste tiden valt att ändra sina investeringsmetoder från high yield till mera tillväxtbolag, tech bolag men även utdelningsbolag med lite lägre utdelning men högre utdelningstillväxt. Hejja er 👍👏. Gårdagens inlägg innehöll en tabell där ni kan se på skillnaden mellan high yield och "low" yield och vad skillnaden gör över tid. Det kluriga är alla "äldre" som ligger i spannet 40-50 år är valet hur man ska investera om man har moroten FIRE framför sig och tänker logga ut om 5-10 år. Då finns det inte många alternativ enligt mig. 

Det största felet många gjorde för 10-20 år sedan var att inte stanna kvar i bolag som tex Volvo som har en medelavkastning, CAGR på 14% senaste 20 åren och en totalavkastning på över 1300%. Många valde att sälja dessa "tråkiga" bolag för att gå över till mera spännande bolag som tex preffar eller amerikanska REITs som hade mycket högre utdelning men även oftare och därmed flera utdelningar per år som en morot.. men det rätta hade varit att stanna kvar i Volvo. 

Har aldrig varit på en Volvo årsstämma men kan tänka mig att medelåldern är väldigt hög jämfört med till exempel ett teknikbolag som Tobii. 

Så min slutsats är att om du är i början av din investeringskarriär så låt dig inte luras av utdelningsbolag med hög utdelning om du är intresserad av utdelningar utan försök hitta och screena fram bolag med medel/hög utdelningstillväxt istället. 

Låt dig inte heller luras av utdelnings ETF:er i tidig ålder om du har en lång väg framför dig men är du däremot "äldre" så kan det vara ett bra alternativ. Viktigt att tänka på är att många utdelande ETF:er har en årlig medel totalavkastning på 3-5% jämfört med en indexfond Sverige som ligger på över 10% senaste 10 åren (SEB Sverige Indexfond). 

Ta bara den populära ETF:en VGWD som sedan April 2013 har en totalavkastning (inkl utdelning) på 28,43% och ett CAGR på 3,38%. 


Nu är lunchen slut och ett Skype möte på intåg.


Vi hörs


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


måndag 12 oktober 2020

Hög DA vs hög tillväxt

Vad är skillnaden om man väljer att investera i utdelningsbolag som har hög direktavkastning men låg utdelningstillväxt vs låg direktavkastning men hög utdelningstillväxt?

Hur man väljer att investera beror på många faktorer. Din ålder och spar horisont är två viktiga. 

Har du tiden med dig som 20 -30 åring så är låg DA och hög tillväxt att föredra och tvärtom om du är runt 40 - 50 så är medel/hög DA att föredra. 

Vi kan kika på bilden nedanför för att se skillnaden. (Klicka på bilden för att få den större) 


Gul ruta = Investerad summa
Blå ruta = Direktavkastning
Grön ruta = Utdelningstillväxt

Så hur ser jag på tabellen?

Om vi jämför 2% DA och 15% utd tillväxt med 5% DA och 5% utd tillväxt så kan vi se att det tar ca 16 år att komma jämsides till en totalsumma på ca 3 300 000 kr men från 17:nde året och framåt så drar låg DA och hög tillväxt ifrån ganska ordentligt. Efter 20 år så har du ca 3 400 000 kr mera i väskan och efter 25 år ca 56 400 000 kr. Kika även på översta raden 🥴. Helt otroligt 😁

Jag skulle säga så här:

- Är du kring 40 - 50 så är hög DA att föredra. Tar för länge för den höga tillväxten att ge effekt. Inget fel att ha typ preffar och liknande om du har ca 5 - 10 år innan du loggar ut. 

- Är du kring 20 - 30 så är låg DA med hög utd tillväxt att föredra. 


Tabellen är väldigt enkelt utförd så tar ingen hänsyn om det skulle visa sig att den är helt uppåt skogarna fel.


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör ALLTID din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


söndag 11 oktober 2020

Jämföra sig mot index or not!

God söndag eftermiddag.

Bloggaren The Dividend Story släppte ett inlägg om Indexhetsen som du kan läsa om HÄR!

Han är en grymt duktig bloggare som alla måste följa. Jag håller med om mycket det han skriver om i inlägget och även kommentarerna både på bloggen och på Twitter men kände att jag måste skriva ett inlägg om och hur jag tänker. 

Jag tycker att jämföra sig mot index beskrivs lite väl öppet i inlägget och man kan tolka det som att man kan jämföra sin portfölj mot vilket index som helst.. men jag håller med Ecorren som skriver på Twitter att "poängen är väl att man bör jämföra sig med relevanta index". 100% rätt enligt mig!

Man kan inte jämföra sin portfölj rakt av mot index som OMXS30, OMXSGI, S&P500 eller vilket index som helst för då blir det väldigt orättvis jämförelse. 

Om din portfölj innehåller aktier spridda över large-, mid- och smallcap så finns det egentligen inget index att jämföra sig mot rakt av förutom möjligtvis OMXSGI men har du även andra europeiska bolag eller till och med både amerikanska och kanadensiska i samma portfölj så blir det än värre. 

Det man kan göra istället är att jämföra sin portfölj mot fonder som följer ett visst index. Kan vara både passiva eller aktiva fonder. 

Har du en aktieportfölj med 100% teknikbolag så kan du jämföra portföljen mot tex en teknikfond. Inte vilket index eller fond som helst du känner för! 

Har du en aktieportfölj med bara svenska småbolag så kan du jämföra portföljen mot en svensk småbolagsfond. Inte vilket index eller fond som helst du känner för!

Nu tror jag ni fattar vart jag vill komma.

Man måste jämföra mot rätt typ av index eller fond. Jag tror det är det som även Ecorren menar? 

Så när alla EVO, Embracer, Kindred mfl ägare som gladeligen visar sina grafer som stigit mellan 50 - 100% ytd som jämför sina portföljer mot OMXS30 blir sjukt fel och galet 🙃. Det måste ni väl förstå! Mera rättvist kan vara att jämföra portföljen mot TIN Ny Teknik eller Swedbank Robur Ny Teknik. 

Det många bör och ska göra som har en aktieportfölj är att jämföra sin portfölj mot likasinnade fonder som dina innehav. Om inte din aktieportföljs avkastning slår en fond så är det väl lika bra ha allt i en fond eller två istället. Varför skulle man annars jämföra mot index? 


Helgen har varit 100% fullt upp så jag hoppas ni förstår mitt inlägg och vart jag vill komma. Nu är bastun varm och ölen kalla.

Vi hörs


/Kör hårt och spara hårdare 




Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


torsdag 8 oktober 2020

Utdelningar vs fonder..

Läser på både Twitter och i andras bloggar att det fått si och så mycket i utdelning för året. Grattis till er! 

Men hur mycket det än fått så får du garanterat mera om du ägt fonder speciellt nu i år.

Säg att du har några fonder som 









Ta ditt innehav och gångra med några av fondernas avkastning för att se hur mycket plus du gått för året om du hade ägt fonder istället för utdelningsaktier. 

Säg att du har 2 500 000, 3 500 000 eller 5 000 000 kr.


Läste nu senast om en bloggare som har som mål att få runt 1 000 000 kr varannat år eller 500 000 kr per år. Hade hen haft några av dessa fonder så hade hen fixat biffen year to date. Hade räckt med fonden Robur Globalfond med sina 5 000 000 kr så hade hen fått utdelning med 1 316 000 kr eller haft hälften av portföljen i TIN Ny Teknik och fått bara från fonden 1 269 250 kr i år..


Många som tänker fortfarande fel med ränta på ränta. Du tjänar fortfarande mera pengar på tillväxtsaktier eller indexfonder än utdelningsaktier speciellt om du har utdelningsaktier som går ner i pris år efter år som bolag som WBA. 

Ränta på ränta funkar bara om du har positiv price return och därmed positiv total return. 


Jag vet att jag kommer få minst 1 argt mail men det tar jag. Hen skickar alltid när jag kommenterar fonders avkastning vs utdelningsbolag/utdelningar. 


Nu är maten färdig så tjola hopp så hörs vi..


/Kör hårt och spara i fonder



Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys och uträkning innan köp eller sälj på börsen. 


onsdag 7 oktober 2020

Fortsättning från gårdagens...

Hej igen

Hade en fortsatt mailkonversation med "mail personen" som uppmärksammade på gårdagens inlägg att Avanza Zero kommer att urholkas helt efter några år om man väljer ett uttag på 300 000 kr/år med 3 000 000 kr investerade.

- Svar JA!

Men var går gränsen? 

- Gränsen går vid år 2046. Då tar pengarna slut om du väljer att fortsätta med ett uttag på 300 000 kr/år. 


Men väljer du att ta ut dina 4% istället så ökar både uttaget/år samt investerade summan/år. 

Är du en riktig hard core FIRE person som klarar dig i början på 10 000 kr/mån så funkar Avanza Zero mycket bra. Uttaget ökar för varje år samt att investerade summan ökar. Win Win! 

Efter 10 år har 4% uttaget ökat från 10 000 kr/mån till 16 250 kr/mån och summan ökat från 3 000 000 kr till 4 877 384 kr. 

Efter 20 år får du ut 26 400 kr/mån och kapitalet vuxit till 7 929 625 kr. 

Med Avanza Zero, 4% regeln, singel och 3 000 000 kr på kontot så kan du och Jason Fieber glassa omkring som kungar på Thailands stränder livet ut 🍦🎈 

Eller så väljer du istället ett uttag på 250 000 kr/år redan från start så räcker pengarna livet ut samt att kapitalet växer år efter år. Vilket som! 



Måste bara visa även AMF Aktiefond Småbolag.


Efter 10 år, 3 000 000 kr investerat och 4% regeln så har du ut 34 500 kr/mån. 

Efter 20 år 118 000 kr/mån.....


Viktigt komma ihåg med uträkningar och tabeller som dessa är att marknaden inte alltid kommer att gå med 9% - 18% per år. Mera realistiskt vore att räkna på kanske 6-7% över tid och då är det än viktigare att ha en balans i fondportföljen och inte bara en fond. 


Ha en fortsatt bra dag så hörs vi!


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj på börsen.


tisdag 6 oktober 2020

Uppdatering på gårdagens inlägg!

Uppdatering av förra inlägget "Spåning på hög nivå" som du hittar HÄR!

Ett av önskemålen från en följare som skickade ett mail så vill personen att jag lägger till avgiften i uträkningen för att visa hur mycket som försvinner i årliga avgifter samt ändrar uttaget till 300 000 kr. 

- Check

Varsågod!





Andra önskemålet var att ändra investerad summa till 3 000 000 kr, mest troligt "mail personens" tillgångar?  

- Check

Varsågod!




Ta daa! Va gör man inte för följarnas skull.


/Kör hårt och spara hårdare





Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj på börsen. 

måndag 5 oktober 2020

Spåning på hög nivå

Hade lite och göra för ett tag tills nästa Skype möte skulle starta. 

Spånade verkligen på hög nivå och tänkte räkna lite på olika fonder och senaste 10 årens avkastning, CAGR och 10 år framåt.

Ta detta med en nypa salt med tanke på uträkningen men OM avkastningen, CAGR skulle fortsätt som senaste 10 åren avkastning så skulle man leva gode gott på både 4% regeln.

Om vi börjar med gratis fonden 

Avanza Zero

Avkastningen framöver är räknad på samma CAGR år efter år. 

I den övre ett uttag på 4%/år och i den nedre uträkningen ett uttag på 250 000 kr/år.


Som ni ser så ökar den investerade summan för varje år vare sig du tar ut 4% eller 250 000 kr per år.

Nästa fond 

AMF Aktiefond Småbolag


Och nästa fond

Swedbank Robur Ny Teknik


(I de två senaste fondernas uträkning är inte förvaltningsavgiften inräknad) 

Alltså det blir ju riktigt overkliga siffror när man börjar tänka efter. Sen är det inte många som kan trycka in 5 millar i en och samma fond men roligt är det och experimentera med siffror. 

Det är sådana här uträkningar som får mig att stanna kvar i fonder.

Jag skulle säkert tjäna mera stålar med aktier men fonder är ju så mycket enklare. Man slipper bry sig om courtageavgifter, valuta växlingsavgifter, tillfälliga dippar i enskilda aktier och olika tider på börsen.  

Det blev och kasta ut inlägget efter mötet vilket för övrigt var trevligt..


/Kör hårt och investera i fonder



Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna uträkning och analys innan köp eller sälj på börsen. 


fredag 2 oktober 2020

ETF:er från SPDR

3st ETF:er från SPDR. Alla tre finns att köpa på Avanza. 

  • SPDR S&P US Dividend Aristocrats ETF (SPYD) 
  • SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats ETF (SPYW) 
  • SPDR S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF (ZPRG)

SPDR S&P US Dividend Aristocrats ETF (SPYD)

Avgift 0,36%
Yield 2,52%
Antal utd/år 4st



SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats ETF (SPYW)

Avgift 0,40%
Yield 3,32%
Antal utd/år 2st




SPDR S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF (ZPRG) 

Avgift 0,58%
Yield 4,39%
Antal utd/år 4st




Sammanställning totalavkastning


Indexfonderna utklassar de börshandlade fonderna med råge. 

Jag håller mig till fonder!


Trevlig helg


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj på börsen. 

torsdag 1 oktober 2020

Uppdate Portföljen

En vecka har gått sedan senaste inlägget som var om Lundbergs.

Har haft en fullfarts vecka på jobbet så tankarna har varit på jobb hela tiden fram tills nu. Har slagit på bastun så snart blir det en långburk 🍺 eller två. Imorgon blir jobb hemifrån 👍

Tänkte bara skriva en kort update på fonderna jag har i portföljen om du inte redan sett de i flikarna ovanför. 

I Avanza portföljen har jag tagit in förutom Spiltan AF Investment även SPP Aktiefond USA och Avanza Zero för att få bättre ränta ifall jag vill utnyttja Avanzas Superränta (Superlånet) framöver. 

Klicka HÄR om du vill se vilka aktier, fonder och ETF:er som är godkända för Superräntan. 

Klicka HÄR om du vill läsa mera om Superlånet.


Fonderna i storleksordning och fördelning. 

  • Avanza
      • Swedbank Robur Technology 25,72%
      • Swedbank Robur Ny Teknik 21,20%
      • AMF Småbolag 15,55% 
      • Spiltan Aktiefond Investmentbolag 8,56%
      • Swedbank Robur Globalfond A 7,11% 
      • SPP Aktiefond USA 3,28% 
      • Avanza Zero 2,87% 
      • Pengar 15,71% 

    Avanza Portföljen YTD 16,75% 


    /Kör hårt