torsdag 22 oktober 2020

Steget efter FIRE

När jag besöker biblioteket så brukar jag alltid läsa tidskriften "Sveriges största resemagasin" Vagabond och drömma mig bort en stund. Skulle jag prenumerera på någon tidskrift så skulle det garanterat vara Vagabond. Har pratat om pension 55 förut och att vårat mål i livet är att köpa oss en husbil för att kunna vara nere i värmen i Sydeuropa större delen av den kalla och tråkiga svenska vintern typ nov-feb. Våren vill jag absolut inte missa här uppe i Norrland med aktiviteter som slalom, längdskidåkning och skoter. 

Bläddrar i nyaste Vagabond nr 9 om bland annat "21 italienska guldkorn" och inser snabbt att det där vore något för oss och eftersom tanken är med husbil att vi är borta typ 3-4 mån varje år så hinner man med mycket av Italien. Höga berg, vita stränder, gudomliga smakupplevelser som skribenten skriver. JA jag längtar redan. För vem kan motstå dessa bilder. Knalla omkring på vingårdar eller strosa omkring runt Amalfi kusten utan att behöva bry sig om tid, arbete, möten, kalendern, snöskottning mm. Man tar dagen som den kommer. Det om något måste vara en frihets känsla och det är bilder som dessa jag har i huvudet! 




Följer ändå rätt många på Twitter och bloggare som valt att pensionera sig tidigare än det vanliga 65 år och gissar mig fram till att det flesta är mellan 40-55 år och är/har sambo. Vad gör man om dagarna om inte den man lever med har samma mål i livet? Visst, allt går säkert bara man själv vill det eller nöjer sig med det. Man hinner promenera, träna, cykla, läsa tidningen, tvätta kläder, handla mm medans den andra är på arbetet.. men när hen kommer hem så kanske hen vill göra samma sak som du redan gjort under dagen då hen var på arbetet.. Gör man allting dubbelt igen med sambon då eller sitter man hemma och väntar tills den andra kommer hem? Säkert många som gör så men varför vill man vara själv på dagarna om man inget har att göra mer än att vänta på att sambon ska komma hem. 

Om man råkas till och med leva tillsammans med någon som inte vill avsluta sin karriär innan 65 år eller har FIRE som mål och ni har gemensamma barn i skolåldern.. Är man fri då bara för att DU kan promenera, träna, cykla mm alldeles själv utan din sambo eller dina barn? Vad är vitsen då med FIRE? Jag skulle inte kunna leva drömmen med den partnern. Många tycker säkert nu att jag inte kan skriva eller säga så för att... Ja det kan jag. Är det då inte bättre att du lever med en likasinnad och att ni hjälper varandra ekonomiskt att komma upp i kapital för att kunna kasta in handduken och logga ut. Kan ju vara värt att arbeta 1 eller 2 år extra för att ni BÅDA ska uppnå målen. Så gör vi redan idag och så borde alla göra som har en FIRE längtan! Allt går enklare om båda är med på det. 

Har skrivit om det tidigare men jag arbetar inom bygg och anläggning och här uppe i Norrland så är det mer eller mindre stiltje under vintern (nov-mars) och då får man känna på det här med att sitta hemma själv och arbeta om dagarna. Även fast jag pratar en del i telefon och har Skype möten så blir dagarna långa för det mesta och speciellt då man inte har några möten inbokade. Man kan inte heller sitta och stirra i datorskärmen hela dagen för då får man fyrkantiga ögon.. har mamma sagt! 

Och vad passar då bättre än att vara i Sydeuropa hela den tiden 😁🌞 


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


2 kommentarer:

  1. Håller med fullt ut. Har barn i skolåldern ytterligare 10-tal år. Ser därför ingen anledning att rycka upp dem bara för man själv har stort rese- och frihetsbehov. Kommer därför använda de närmaste åren till att skapa goda marginaler så både jag och fru med god marginal njuta av total frihet. Sen inget som hindrar att jag eventuellt kommer växla över till eget företagande tidigare än vad frun lämnar arbetslivet. Kommer vara en stegvis process=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också barn i skola ännu i några år till sen blir det "gone camping"�� när de börjar på universitet. Även fast man väljer att kliva av så behöver man inte göra det fullt ut direkt speciellt om man har eget företag och friheten att arbeta när man känner för det.

      Radera