fredag 16 oktober 2020

Fredag och allmänna funderingar

Äntligen fredag och jag arbetar hemifrån idag så då har man tid för lite annat. Annars har det varit en hektisk arbetsvecka nu när kylan sakta börjar krypa neråt på termometern för att försöka se till att alla ute arbeten slutförs nu innan snön och kylan slår till ordentligt. 

På börsen och i min portfölj är det fortsatt lugnt och jag avvaktar med köp för att se vart detta ska bära iväg. I och med nu när någon av clownerna 🤡 ska bli president så kan det bli guppigt framöver med fina köp i dipparna kring valet nu i början november eller så fortsätter börsen stiga som ingenting hänt. Förut var det fler som trodde att om inte Trumpen vinner så är oron stor att börsen viker ner men nu på senare är det många som tror att det inte kommer bli någon större rekyl även fast Sleepy Joe skulle vinna. 

Portföljen tickar på riktigt bra och jag får fortfarande kämpa med mina inre demoner när det gäller utdelningsinvestering.. Man kan lätt bli lurad och ryckas med nu när många bolag över pölen har höga utdelningar men då tar jag bara fram en jämförelse mellan mina fonder och utdelningsaktier för att bevisa och påminna mig att fonder is the shit. Jag tror knappast jag skulle haft denna avkastning som jag fått i år om jag skulle haft utdelningsaktier. 


Tillsammans med portföljen på Nordnet så blir det kring +400k. Funderar om jag ska sälja av vinsten i fonderna för försöka köpa tillbaka lite billigare senare.. Mest troligt en dum idé men funderar gör jag! Har för övrigt en dålig magkänsla just nu lite som innan Corona. Går inte att läsa en dagstidning utan att bli påmind om att det kan bli liknande nu inför vintern som vi hade i april/maj i år. Mycket elände och nerskärningar bland företag och stigande arbetslöshet osv. 

Ser även bland bloggare att en del börjar återgå till utdelningsinvestering.. Först säljer många sina utdelningsaktier i panik för att hoppa på tech hypen för att kort senare ångra och återgå till utdelande aktier och ETF:er med ljummen utdelning och låg eller ingen tillväxt och då tänker jag på många av dessa ETF:er som har/haft en negativ totalavkastning senaste 5 åren.. plus att du får betala courtage och valutaväxlingsavgifter på varje köp. Jajja, vissa nöjer sig med 2-5% avkastning per år.. och inflation på det så är det nästan +-0 för många. 

Varför är aktiekursen så viktigt för utdelningsinvesterare? Är det inte utdelningen i sig som är viktigare. Det är väl därför ni köper utdelningsaktier. Sen om priset diffar +5% eller -5% spelar väl ingen större roll för tanken med utdelningsaktier är att aldrig sälja utan ni ska behålla dem for ever, år efter år för att få utdelningar..? Läser ofta att jag skulle då minsann köpa den och den aktien om inte priset var så dyrt nu. 

Nog med gnäll nu. Brände av ett Skype möte precis så nu åker jag in till byn och för att fylla på bärsförrådet.

Vi hörs


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar