söndag 11 oktober 2020

Jämföra sig mot index or not!

God söndag eftermiddag.

Bloggaren The Dividend Story släppte ett inlägg om Indexhetsen som du kan läsa om HÄR!

Han är en grymt duktig bloggare som alla måste följa. Jag håller med om mycket det han skriver om i inlägget och även kommentarerna både på bloggen och på Twitter men kände att jag måste skriva ett inlägg om och hur jag tänker. 

Jag tycker att jämföra sig mot index beskrivs lite väl öppet i inlägget och man kan tolka det som att man kan jämföra sin portfölj mot vilket index som helst.. men jag håller med Ecorren som skriver på Twitter att "poängen är väl att man bör jämföra sig med relevanta index". 100% rätt enligt mig!

Man kan inte jämföra sin portfölj rakt av mot index som OMXS30, OMXSGI, S&P500 eller vilket index som helst för då blir det väldigt orättvis jämförelse. 

Om din portfölj innehåller aktier spridda över large-, mid- och smallcap så finns det egentligen inget index att jämföra sig mot rakt av förutom möjligtvis OMXSGI men har du även andra europeiska bolag eller till och med både amerikanska och kanadensiska i samma portfölj så blir det än värre. 

Det man kan göra istället är att jämföra sin portfölj mot fonder som följer ett visst index. Kan vara både passiva eller aktiva fonder. 

Har du en aktieportfölj med 100% teknikbolag så kan du jämföra portföljen mot tex en teknikfond. Inte vilket index eller fond som helst du känner för! 

Har du en aktieportfölj med bara svenska småbolag så kan du jämföra portföljen mot en svensk småbolagsfond. Inte vilket index eller fond som helst du känner för!

Nu tror jag ni fattar vart jag vill komma.

Man måste jämföra mot rätt typ av index eller fond. Jag tror det är det som även Ecorren menar? 

Så när alla EVO, Embracer, Kindred mfl ägare som gladeligen visar sina grafer som stigit mellan 50 - 100% ytd som jämför sina portföljer mot OMXS30 blir sjukt fel och galet 🙃. Det måste ni väl förstå! Mera rättvist kan vara att jämföra portföljen mot TIN Ny Teknik eller Swedbank Robur Ny Teknik. 

Det många bör och ska göra som har en aktieportfölj är att jämföra sin portfölj mot likasinnade fonder som dina innehav. Om inte din aktieportföljs avkastning slår en fond så är det väl lika bra ha allt i en fond eller två istället. Varför skulle man annars jämföra mot index? 


Helgen har varit 100% fullt upp så jag hoppas ni förstår mitt inlägg och vart jag vill komma. Nu är bastun varm och ölen kalla.

Vi hörs


/Kör hårt och spara hårdare 




Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag förstår poängen med ditt inlägg men vill ändå komma med en liten annan infallsvinkel =) Jag jämför alltid min portfölj med OMXS30 eftersom alternativet till att förvalta min egna portfölj aktivt vore att lasta in pengar varje månad i t ex Avanza Zero eller annan fond med låga avgifter.

    Så jo jag tycker man kan jämföra sig mot omx, world index eller annan fond som hade varit ens egna alternativ till aktiv förvaltning.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att The Dividend Story är både bra och värd att följa!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera