söndag 18 oktober 2020

En riktigt fin portfölj

Har kikat runt bland bloggares innehav för att se hur och i vad de flesta investerar i. De flesta kämpar på med sina utdelningsportföljer lite i motvind just nu speciellt när det flesta fått bortblåsta utdelningar från många av bolagen men även att förvånansvärt många väljer att övergå helt eller delvis till fonder.  

Jag gillar även att många börjar inse att totalavkastning inte bara är ett ord ur tomma intet som YOC utan det är det som gör att du tjänar pengar på dina investeringar. 

En högre eller lägre YOC innebär inte att du får mera eller mindre i utdelning.. Du får bara den summan som bolagen delar ut varje månad, kvartal eller år, punkt slut! Varken mer eller mindre! 

Positiv totalavkastning = mera pengar i portföljen 

Negativ totalavkastning = färre pengar i portföljen 

Ursäkta utsvävningen, återgår till inlägget!  

Jag kikade bland annat på utdelningsespressos portfölj som jag förövrigt även följer på Twitter och förundrades över hens fina portfölj som du kan se här i länken nedanför. 

LÄNKEN!

Den portföljen är riktigt enkel och fin utan att vara tråkig eller krånglig. Hen blandar investmentbolag och tillväxtbolag vilket gör att den portföljen kommer garanterat gå fint massor av år framöver. Precis en sådan portfölj skulle jag kunna tänka mig att ha om jag väljer att återgå till aktier någon gång. Det behöver inte vara svårare än så här enligt mig. Som hen skrev på Twitter. - Jag sover gott om natten med den portföljen. 

Idag äger jag nästan alla av hens innehav via mina fonder. Det jag funderar eventuellt att ändra på i min portfölj är att minska på Tech fonderna och öka på Spiltan Investmentbolag så det blir mera 50/50 mot för vad det är idag typ 80/20. Även fast jag tror att tech kommer att dominera många fina år framöver så vill jag ha en mera balanserad portfölj. Klagar inte på året utveckling. 

Jag tog mig friheten och satte in portföljen i en bevakningslista på Avanza för att få fram direktavkastning och historisk avkastning/utveckling. 

Direktavkastningen 2,36% kan vara lite låg om man tänkt sig leva på utdelningar från bolagen men den historiska avkastningen/utvecklingen (exkl utdelningar) är det absolut inget fel på.  


Jag tycker avkastningen är grymt bra i jämförelse mot fonderna som har många av innehaven i portföljen förutom då kanske AMF Småbolag men tog med den iallafall. 

  • Spiltan AF Investmentbolag
  • Swedbank Robur Technology
  • AMF Aktiefond Småbolag


Man kan se att aktierna har en jämbördig avkastning med Spiltan fonden men lite sämre än AMF fonden. Kom ihåg att aktierna är exkl utdelning så totalavkastningen ökar lite inkl utdelning. 

Jag kommer att fortsätta med mina fonder men aktier är fortfarande aktuellt för mig och därav mina jämförelser för att komponera fram den ultimata portföljen som inom kort börjar bli färdig marinerad. 

Jag tycker att portföljen som utdelningsespresso har är grymt fin och hoppas att den kommer att fortsätta avkasta massor av fina % framöver.


/Kör hårt och spara hårdare

 



Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar