söndag 15 september 2019

Lugnare med fonder

God söndag till er alla nya och gamla följare.

Här i Norrbotten där jag bor så regnar det och ska fortsätta regna hela dagen fram till kvällen.. suck! Hade tänkt klippa gräset och dra el till en ny lampa på baksidan garaget men det får vänta som vanligt. Har haft nu en rejäl förkylning eller kanske rättare någon typ av virus i kroppen som gör att jag har ingen ork eller lust att göra något efter arbetet.. hoppas jag blir bättre snart.

Så det här med investeringar läser man nu ofta om på sociala medier. Vet inte fördelningen i Sverige eller världen mellan aktieinvesterare och fondinvesterare. Vilket som så är just själva sparandet och att man försöker göra det bästa att föröka sina investerade pengar det viktiga. Alla kan om man vill månadsspara en liten del av sin inkomst till att spara i aktier eller fonder. 10% av månadslönen brukar vara ett bra första steg. Själv har jag en sparkvot på ca 30% varje månad.

Jag sparar och investerar just nu 100% i fonder för att jag har inte kunnandet, tiden eller orken att läsa och sätta mig in i alla bolagsrapporter som jag äger aktier i. Har man inte tiden så är fonder att föredra. Där har man fondförvaltaren som gör grov jobbet istället och för det betalar man en avgift så kallad förvaltningsavgift som varierar beroende fond och fondbolag. Många lägger ner massor av tid till att försöka hitta bolag runt om i världen i hopp om att hitta just dessa guldkorn som är utanför radarn för det flesta och som eventuellt någon dag ploppar upp som en ny Fingerprint i sina bästa dagar. Inget fel i det bara man har tid, ork och lust och får betalt för det i form av avkastning som ligger högt över fondernas avkastning för annars tycker jag inte att det är värt det om det inte är en hobby och hobbyn brukar kosta pengar.. Själv har jag ägt och kört massor av lössnö maskiner och DET kostade pengar i form av variatorremmar, bensin, service, boende, transport och tid.

Många skryter ordentligt nu när börsen stigit senaste månaden. Det visas grafer på ATH och mängden pengar man tjänar. Jag tycker att det är ganska kul eftersom det har säkert knegat ihop pengarna från vanliga arbeten och då passar man på att visa hur duktiga dom är. Själv har jag valt att inte skryta på något sätt med % eller kr förutom mina månatliga jämförelser mellan mina fonder och familjens fonder där oftast familjens fonder vinner kampen med sina 3 fonder. Det visar att man egentligen inte ska försöka tajma marknaden utan bara köpa varje månad i någorlunda säkra indexfonder.

Jag kommenterade på ett inlägg hos framtidsinvesteringen.blogspot.com på just hur avkastningen mellan aktier och fonder skett under en viss period. I många investerares portföljer så finns det oftast massor av olika bolag, i olika länder och branscher och därmed passar det med Sverige fonder, Globala (USA) och Tillväxtmarknad så täcker man in det mesta. Just i fonder som tillväxtmarknaden så finns det oftast mindre till mellanstora bolag och där kan dessa guldkornen finnas.

Ett alternativ kan vara 25% Sverige, 25% Tillväxtmarknad och 50% Globala fonder alternativt en ren USA fond för att få en bra riskspridning.

Om man gör en jämförelse senaste 5 åren mellan olika index och fonder så kan det se ut så här:

  • DJ World Index 20,04%
  • S&P 500 67,89%
  • SIX Return Index 62,09%

  • BGF Emerging Markets Eq Inc A2 USD 64,58%
  • Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Indexnära 41,74% (Indexfond)

  • MS INVF Global Opportunity A 167,08%
  • Länsförsäkringar Global Indexnära 87,26% (Indexfond)

  • Swedbank Robur Access USA 119,95% (Indexfond) 

  • SEB Sverigefond Småbolag C/R 159,94%
  • SEB Sverige Indexfond 62,15% (Indexfond) 

Man kan se att Indexfonderna presterar riktigt bra mot DJ World Index, S&P 500 och svenska SIX Return Index men att de aktiva fonderna vinner klart över indexen. 

Sen innehåller det flesta globala indexfonder mellan 50% och 70% USA och där kan man om man vill ha mera avkastning och mera USA bolag ha bara en ren USA indexfond. 

Jag har själv lite för mycket Sverige i både min och familjens portfölj så där kommer jag sälja av Enter Småbolag och investera mera i Avanza Global. 

Ingen rekommendation men jag har i min företags portfölj dessa:
  • Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Indexnära 41,74% (Indexfond)
  • Swedbank Robur Access USA 119,95% (Indexfond) 
  • SEB Sverigefond Småbolag C/R 159,94%

Ha alla en trevlig söndag eftermiddag så hörs vi vidare.

Kör hårt och spara hårdare!



/Leva drömmen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar