måndag 30 september 2019

Företagare och tjänstepension

Hej

Lite off topic idag med detta snabba inlägg men är det någon följare som är egenföretagare och sparar i en tjänstepensionslösning som typ Avanza och Nordnet?

Valde själv för några månader sedan att teckna en tjänstepension via Avanza och spara där via mitt företag en fast summa varje månad.

Min fråga egentligen är vad detta är! Jag loggade in idag på minpension.se och upptäckte någon typ av dold avgift som jag inte visste om. Skriver detta utan att ha forskat i detta ännu.


Under förvaltning står det Kapitalavgift 200 kr/år samt kapitalavgift 1,50% per år! Wtf is this?

Ska jag betala dessa avgifter utöver avkastningsskatten på tjänstepensionen?

Avkastningsskatten via Avanzas tjänstepension är som nedan ↴


Så om detta stämmer så betalar jag årligen på exempelvis 100 000 kr en avkastningsskatt på 75 kr samt en kapitalavgift på 200 kr samt en kapitalavgift (1,50%) 1500 kr.. = 1775 kr per år. Stämmer verkligen detta?

Kanske jag struntar i tjänstepensionen och parkerar istället företagets pengar i kapitalförsäkringen där jag betalar en schablonskatt på 0,453% per år. På 100 000 kr blir det 453 kr per år. Har för mig jag läst någonstans att jag (aktiebolaget) kan skriva en överlåtelse typ en direktpension till mig privat så slipper jag privat skatta på dessa pengar när jag väljer att ut dom senare förutsatt att företaget satt pengar i kapitalförsäkringen med beskattade vinstmedel.

Eller så tar jag ut en högre månadslön och sparar allt privat och har möjlighet att till 100% göra vad fan jag själv vill med alla pengar.. Jag vet att det blir lite dyrare med arbetsgivaravgiften på 31,42% jämfört med särskild löneskatt på 24,26% men då har jag allt inom mitt privata sparande och kan välja själv om jag vill ta ut pengar före 55 års åldern.

Vad som är rätt eller hur man bör göra is the big question..

Hur gör ni eller hur skulle ni göra?



/Kör hårt




1 kommentar:

  1. Det har varit fantastiskt att veta att det finns någon där ute som vet om att falla ner och komma upp igen. Vi förblir alltid ödmjuka och ger aldrig upp, och med hjälp av Benjamin lee att få mig lån från hans företag för att utvidga min verksamhet, vid en central tid. Stödet jag fick från hans låneföretag var ganska ärligt och en intressant låg avkastning i utbyte. deras återbetalning är garanterad.
    Du kan kontakta deras e-post på 247officedept@gmail.com Eller Whatsapp Mr lee på + 1-989-394-3740

    SvaraRadera