onsdag 9 oktober 2019

Köpa i kursnedgång

Vill börja detta inlägg med att allt jag skriver är mina tankar och funderingar. Jag är ingen expert eller ekonom för den delen. Är bara en hobby investerare som försöker få våra portföljer att växa på mitt sätt. Åter igen så får alla ha sin egen syn på hur ni investerar.

Köpa i nedgång

Många som jag följer på Twitter är både nybörjare, swing traders och day traders men den största skaran är nog glada amatörer som jag. Jag försöker snappa upp så mycket jag bara kan från alla dessa duktiga som finns där ute på Twitter och bilda min egna uppfattning hur jag kan ta min hobby flera steg framåt och försöka bli en bättre investerare. Vart jag vill komma med detta inlägg är att om man är ny på marknaden så är det svårt att hålla sig för att köpa när aktiekursen sjunker. Alla hjärnspöken skriker BTFD.. Psykologin går in där i huvudet och säger att köööp nu innan det vänder. Du köper billigare varje gång du klickar på köpknappen. Jippiiii! Men som jag brukar säga så är det svårt att tajma när kursen stabiliserar eller börja visa styrka igen och aktiekursen börjar åter vända uppåt. Det du gör när du köper i nedgång är att du förlorar pengar varje gång. Titta på grafen nedanför så förstår du vad jag menar.

Ett bolag som Sampo som är populärt för många på twitter har det tufft nu och vad det beror på exakt kan jag inte spekulera om eftersom jag har just nu noll koll på bolaget.


Här på grafen ovanför kan man se att aktiekursen sjunker medans gratis indexfonden Avanza Zero och den populära småbolagsfonden stiger istället. JA jag vet att det är ingen bra jämförelse men nu får ni stå ut med den.. (Man kan göra jämförelsen mot andra bolag istället för fonder)
Om du förmodan har köpt aktier varje euro som kursen backat från toppen i år på ca 43 tills idag på 34 så har du tappat 9 euro per aktie jämfört mot till exempel Avanza Zero som i jämförelse skulle stå på ca 45 som vi ser i grafen och småbolagsfonden på ca 52. Det är detta jag försöker medla med att du förlorar pengar på att köpa i nedgång. JA du har fått en utdelning i april på 2,85 men det påverkar inte speciellt mycket. Lägg på 2,85 på 34 så hamnar vi på 36,85 i aktiekurs jämfört mot fonderna på 45 och 52.

På graferna nedanför kan man se att Sampo tappat bara i år ca -10% i aktiekurs jämfört med Zero som stigit ca 18% och SEB Småbolag med ca 33%..



Om man är ovan och nybörjare på marknaden så kan det för de flesta vara "det bästa" att bara vara investerad i fonder. För nu tar jag bara ett exempel ur höften för så här kan det se ut för många andra bolag. Men som tur är så går det säkert bra för många andra bolag där ute och på det långa så går det säkert jämnt upp för alla.

Om du köpt Sampo aktier i år för 100 000 sek med ett genomsnitt inkl utd på säg 39 så har du förlorat ca 15 500 kr mot Avanza Zero och ca 33 500 kr mot SEB småbolagsfonden.

Hoppas att ni förstår bättre nu vad jag menar med att man förlorar när man köper i nedgång. Försök lägga energin på bolag som visar styrka istället. Sälj förlorarna och köp vinnare. Man ska inte vara gift med aktier. Aktier ska man köpa och sälja utan att blanda in känslor.

Varje dag måste man som person göra en massa val i livet och för att bli bättre människa och investerare så ska man vara lyhörd och inte vara rädd för att göra ändringar i livet. Man behöver inte följa vissa personer på Twitter och göra exakt som de personer gör. Gå din egen väg och ta hjälp av de duktiga. De som ofta händer på bland annat twitter är att om en "känd" köper en viss aktie så köper massor av andra oxå bara för att ni tror och hoppas att hen gjort grundlig undersökning på bolaget och då automatiskt är det ett bra köp. Gör din egen läxa istället.

Tack för idag.


/Kör hårt och spara hårdare




3 kommentarer:

  1. Tror man på bolagets verksamhet på lång sikt betyder en kursnedgång under ett år inte särskilt mycket, snarare att du som investerare har större chans att komma in än billigare. Att ett bolag underpresterar index under en mätperiod betyder ingenting om du är långsiktig och kör på köp-och-behåll.

    Med samma resonemang är det stor risk att köpa ett bolag som "gått bra" för att fallhöjden är mycket större.

    Tror det är bra att lyfta blicken lite grann från kursrörelserna och kolla på vad du faktiskt köper. Men instämmer nästan med att en indexfond är bästa starten för nybörjare. Insisterar på att investmentbolag är bättre.

    SvaraRadera
  2. Go kväll
    Hur mycket man än tror på ett bolag så kan den sjunka i aktiekurs och aldrig återhämta sig till gamla nivåer. Vem vet om tex 3M som rasat under 1 år -30%, Bulten -45%, Swedbank -32%, Lazard -25%, SAAB -40%, Stora Enso -27%, Ratos -25%, Nordea -26% eller Trelleborg -22% kommer någonsin att återhämta sig. Jag kan göra listan längre om du vill. Det är ingen som vet. Inte ens bolagen själva eller någon expert. Man kan vara hur långsiktig som helst men man får inte vara dum och gifta sig med aktier som jag skriver. Går den dåligt så säljer man. Finns alltid andra alternativ som går bättre. Det sämsta man gör är att stanna kvar på grund av utdelningen som man väntar på att få och under tiden rasar aktiekursen ännu mera.

    Vi kommer aldrig komma överens så länge du fastnar i samma tänk. Man måste vara öppen för förslag och ändringar.

    Jag håller med dig att fonder är en bra start för nybörjare tills man lärt sig vad allt går ut på, nämligen att tjäna pengar.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
  3. Kolla på Latours utveckling sen 2006. Den har varit med om en del rätt häftiga fall längs vägen, men den som varit trogen har verkligen belönats. När man kollar p en grafs historiska utveckling är det lätt att se, ja där borde man köpt och sålt, men här och nu är det inte lika lätt.

    Jag gör det enkelt för mig och grundar mina köp i vad bolagen drar in i pengar och ser att det sannolikt kommer att fortsätta. Givetvis ska man inte gifta sig med en aktie av den anledningen.

    Det ska bli spännande att se var sampo får kontakt med botten, jag tror den kan falla mer innan det stabiliseras.

    SvaraRadera