söndag 10 januari 2021

Ett sista inlägg om...

Tjooh 

Jag vet att det här med jämförelser mellan aktier och fonder och speciellt utdelningsaktier är en öm punkt för många och främst för de som vet att jag har lite mera rätt än fel men inte kan medge det eller byta strategi utan de fortsätter och hoppas att det ska bli bra i slutändan. Lite som att köra sitt race med skygglappar och inte bry sig om andra strategier utom sin egna. Detta är egentligen ett gammalt inlägg som jag förfinar och gör därmed ett nytt sista försök på att förklara hur jag tänker.  

Jag börjar med att be om ursäkt för att jag kan låta väldigt gnällig och sur för det mesta och kanske lite av en besserwisser men det enda jag vill med mina inlägg är att fler ska få upp ögonen och börja investera på ett annat sätt än just i utdelningsaktier tills du vet om du vill eller ens har möjligheten att leva på utdelningar från aktier den dagen du vill logga ut lite tidigare. För om du upptäcker att du inte når dit så har du gått miste om massor av avkastning enligt mig.  

Jag tror att många har blivit "lurade" iom FIRE hypen till att utdelningsinvestering is the shit och det enda sättet till FIRE.  

Varför annars börja i tidig ålder och med små medel för att försöka bygga upp kapital med utdelningsaktier där du får 2-6% per år i utdelningar. Det är utanför mitt förstånd! Inte undra på att många skapat nya tillväxtportföljer utanför sin primära utdelningsportfölj med innehav som TIN Ny Teknik, Robur Technology och Öhman Global Growth samt aktier som EVO, Embracer mm. 

Se bara skillnaden i tabellerna nedanför. Samma startbelopp, samma månadssparande och spartid. Det som skiljer är avkastning per år. 

Låt säga att du är en medel svensson på 20 år idag och vill sluta knega när du fyller 40 år för du har hört att FIRE låter häftigt och något du vill. Du har 100 000 kr på sparkontot som du kan investera på börsen och du kan avvara 3000 kr från lönen till att spara och köpa aktier för varje månad. 

Fösta tabellen är en portfölj med utdelningsaktier med en medel yield på ca 4%. Här spelar det ingen roll om aktierna stiger 5% eller 50% per år för tanken är att du inte säljer utdelningsaktier.  




Tabell nr 2 är en portfölj med indexfonder som följer OMXSGI (Hela Stockholmsbörsen inkl utdelningar) på ca 12% per år (CAGR senaste 20 åren 11,91%)




Tabell nr 3 är en aktie- eller fondportfölj med en avkastning på 15% per år. Fonder som AMF Aktiefond Småbolag och SEB Sverigefond Småbolag. 




Dessa 3 tabeller förklarar precis det jag vill få ut till er med mina inlägg. Skulle räcka så här men vi tar 

Ett till exempel

När du väl har nått din nivå där du känner att nu kan jag börja leva på portföljen och du har utdelningsaktier för 5 miljoner kronor och har en direktavkastning på 4% så får du dina 200 000 kr per år. Om du däremot efter ett tag känner att du inte riktigt klarar dig och vill få ut mera "pengar" ur portföljen så krävs det antingen att du: 

  • Säljer av aktier vilket då får följden av att utdelningarna minskar och själva meningen med utdelningsaktier faller och även att portföljen tappar i värde månad efter månad = negativ totalavkastning. 
  • Eller att du byter till utdelningsaktier med högre yield men då till mycket högre risk att utdelningar slopas eller sänks och har du riktigt otur och köper high yield aktier där price return minskar år för år vilket då även innebär lägre totalavkastning dvs +-0. 


Har du däremot "vanliga" aktier eller fonder med avkastning runt index dvs 12% per år och du säljer av  samma mängd att leva för nämligen 200 000 kr per år men här spelar det mindre roll om du väljer att ta ut mera än (4% per år) så länge du har en årlig avkastning som är högre än ca 6-7% (med inflation mm inräknat). 

All avkastning som är mellan dessa 6-7% och 12% är viktiga och det är de som gör att din portfölj ökar i kapital för varje år. 


4% utdelning 


Som ni märker så händer det ingenting med totalen när du slutat spara och börjar ta ut utdelningen på 4% från portföljen.


I tabellen nedanför ser ni vad som händer med totalen när du tar ut 4% ur portföljen. Totalen ökar för varje år liksom uttaget. 

(Har inte tagit med varken courtagekostnader eller förvaltningsavgifter.) 


Är det verkligen humbug det jag försöker få ut till er läsare? 

Borde inte detta få er att åtminstone tänka om lite hur ni ska tänka gällande investeringar i framtiden eller är ni fega att inse att jag har mera rätt än fel! 

Berätta gärna via mail på levadrommen@gmail.com eller kommentera nedanför vad jag missar eller varför ni fortsätter med utdelningsinvestering. 

 

Jag ger upp och detta får vara sista inlägget om detta ämne! Tack 


/Kör hårt och spara hårdare










Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag instämmer överlag om det du skriver.
    Jag började för några år sedan med utdelningsaktier senare började jag även med en fondportfölj.
    Så har kört båda nu ett tag.

    Jag går mer och mer över till att gilla fondsparandet bättre och tänker minska ner enskilda aktier.
    Om man tar några aktier som Telia, hm, Handelsbanken, Swedbank så har deras kurs gått ner 20 % eller mer senaste 5 åren (under en tid då börsen överlag gått bra).
    Då att man får tillbaka ungefär lika mycket eller lite mer i utdelning är ju en klen tröst tycker jag.
    Hade man exempelvis haft Amf småbolag under den tiden så hade utvecklingen istället varit 170%+.
    Det är stor skillnad om man har några hundratusen.
    Plus den fördelen att du slipper den risken att vara exponerad mot ett enskilt företag.

    Jag tror även att dom kommande åren kommer bra presterande fonder gå bättre än utdelningsaktier, förvisso finns det utdelningsaktier som gått bra kursmässigt också, men så svårt att veta i för hand vilka dom kommer bli.

    /Roadstar

    SvaraRadera