söndag 3 januari 2021

CAGR och avkastning

Hur ska man investera för att få en hygglig avkastning år efter år? Med hygglig menar jag att man ska minst slå index för annars vet ni vad som gäller! 


Enligt Avanza har jag senaste 3 åren en avkastning på 

vilket ger en CAGR på 


Om vi kikar på några fonder som har bäst avkastning enligt Avanza senaste 3 åren samt CAGR.. 



..så kan vi se att jag har lyckats få bättre avkastning än de jämförda indexen och indexfonderna förutom av NASDAQ och 1st indexfond och det är Handelsbanken USA. Detta måste ju innebära att jag får godkänt. 

Ett sätt att boosta sin portfölj är att ha med aktiva fonder vilket jag haft men för kort stund för att få upp avkastningen mera. Annars följer indexfonderna bara index och inget mer än så. 

Det jag ofta försöker få ut till er läsare med mina inlägg är att jämföra era portföljer mot både indexfonder och aktiva fonder. Visst kan det vara kul med utdelningsaktier och att få en jämn ström av utdelningar men det är inte värt det om ni inte avkastar mer än vanliga indexfonder. 

Jag vet att min avkastning kommer att öka hädanefter ganska ordentligt eftersom jag har gått över helt från indexfonder till aktiva fonder. Ett litet problem i det hela är att alla våra andra portföljer innehåller stora delar indexfonder vilket drar ner snittet på totala avkastningen. 

I denna jämförelse har jag inte med Nordnet portföljerna eftersom de inte funnits i 3 år ännu. 


/Kör hårt och spara hårdare





Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar