torsdag 18 november 2021

Jämför Skanska mot..

Kommer väldigt ofta in på samma saker och nu som sist så sitter jag som en guldfisk och spånar på olika aktier och portföljer samt att ska man ändå inte ha aktier istället för fonder! 

Innan man kommer på sig själv så har jag hunnit med att jämföra ett antal aktier mot både index och mitt favorit bolag Investor och inser att det är inte många large cap bolag som klår varken index eller Investor så varför ska man ha massa aktier?

Har alltid gillat Skanska och har även arbetat där i olika omgångar i livet samt ägt aktien i olika omgångar och kan tänka mig att äga den eller? 

När jag tar fram dessa jämförelser så inser jag att Skanska kommer nog inte hamna i min portfölj om avkastningen är sämre än Investor och index. 

Observera att i nedan grafer är det bara OMXSCAPGI som är dopat eftersom den visar inkl utdelning vilket det andra inte gör. Sista bilderna är från Skanskas och Investors hemsida med totalavkastning (TR) dvs inkl utdelning. 

5 år


Här kan vi se att till och med OMXS30 (exkl utdelning) med sina 60% har bättre avkastning än Skanska. Här räcker det med vilken indexfond som helst för att ha fått en högre avkastning. 

Investor 193% (236% TR) mot Skanskas 5% (29,3% TR). 


3 år


Investor 139% (149,3% TR) mot Skanskas 51% (68% TR).


1 år


Investor 50,15% (55,6% TR) mot Skanskas 6,63% (12,8% TR).


Och den sista

3 mån


Totalavkastning Skanska


Totalavkastning Investor


Jag anser att alla som håller på med aktier eller fonder och tycker att denna hobby är det bästa som finns ska verkligen gå igenom sin portfölj för att se om det finns förbättringspotential. Jag skulle tro utan att veta att säkert 99% av alla investerare vill att kapitalet i sin portfölj ska växa och ge avkastning och till en början så mycket som möjligt tills du kommer upp i summor då du känner att avkastning inte är lika viktigt som att bevara kapitalet. 

Jag säger inte att ni som har Skanska gör fel i att äga aktien men jämför gärna och analysera varför just den aktien finns i portföljen. 

Jag ger varken råd eller rekommendationer i bloggen men detta är en av flera anledningar till varför jag inte äger vissa bolag. Självklart finns det massor av bolag som har mycket bättre avkastning än Investor men håller vi oss till Large Cap så är Investor en bra bas aktie. 

Många inkl mig använder tex MA200 när vi analyserar aktier men som första steg jämför jag alltid aktien mot Investor för att se hur landet ligger till. Sämre historik än Investor så faller den bort..

Läser ofta på sociala medier att det är larvigt och fel att jämföra aktier historiskt men jag håller inte med. Aktier som visar styrka och gått bra senaste 3, 5, 10 åren kommer garanterat ha en bättre avkastning än aktier som ligger kring nollan och harvar hela sitt liv. Det ska som mycket till innan en trött aktie börjar visa styrka och det finns massor av sådana.. host SAAB.. host Intrum, Securitas, Telia..

/Kör hårt men spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar