söndag 12 april 2020

Globalfonder och/eller USA fonder?


Kära dagbok 

Behöver man ha flera liknande fonder eller klarar man sig med en fond i samma genre?

Tänker på globalfonder och USA fonder som ofta har samma typ av innehav men skillnaden är mest i hur stor andel som är i varje bolag.

  • Öhman Global Growth
    • Avgift 2,05%
    • Exponering USA 60%
      • Teknik 51%
      • Kommunikation 19%
      • Sjukvård 14%



  • SPP Aktiefond Global A
    • Avgift 0,34%
    • Exponering USA 55%
      • Teknik 18%
      • Finans 17%
      • Sjukvård 14%



  • SPP Aktiefond USA
    • Avgift 0,22%
    • Exponering USA 96%
      • Teknik 17%
      • Sjukvård 16%
      • Finans 14% 



Det som skiljer fonderna åt är att Öhman fonden är aktivt förvaltad och mera åtstramad med sina 30-50 bolag jämfört med SPP Global som är en passiv fond med runt 1800-2300 bolag 😮 och SPP USA 550-650 bolag. 


Totalavkastning


20 år


Om vi ser strax över 20 år bakåt i tiden då SPP Globalfonden startade så har båda SPP fonderna avkastat bättre än Öhman fonden.


10 år


Senaste 10 åren har det vänt och Öhman Global avkastar bättre än SPP USA men mycket bättre än SPP Global.


5 år


Senaste 5 åren är det fortfarande Öhman Global som är i täten och leder denna kamp med betyget mycket väl godkänt eller med ett stort A.


Slutord

Som jag brukar skriva är det ingen garanti med att kika bakåt i tiden och tro att det kommer att se likadant ut 5-20 år framåt i tiden men eftersom fonder har så många innehav är det mera säkert än att kika på en enskild aktie.

Så om vi tittar 10 år bakåt i tiden så hade vi klarat oss med bara en Global/USA fond och även fast Öhman fonden har en hög förvaltningsavgift så har den totalavkastat mycket bättre än de två andra fonderna och avgiften är därmed berättigad.

I min portfölj har jag för tillfället både globalfonder, USA fonder, emerging markets, fastighet, småbolag, svenska indexfonder och det jag gör nu är att minimera antalet så jag bara kommer att ha 4-5 fonder max. Jag brukar jämföra mot familjens fonder där jag har 3-4 fonder sedan start och det är bevisat att den portföljen avkastat bäst både mot mina fonder samt de aktier jag haft förut.

Så även fast rekommendationerna är att ha indexfonder med så låga avgifter som möjligt så kommer jag mest troligt bryta den koden och köras med fonder som har liiite högre avgifter men högre avkastning.

Eventuella utespelare just nu. Ska bara fundera ut en bra fördelning mellan fonderna. Har du tips?


  • Öhman Global Growth
  • Öhman Etisk Emerging Markets A
  • Spiltan AF Investmentbolag
  • TIN Ny Teknik



/Kör hårt och spara hårdare




Allt jag skriver på bloggen är mina egna tankar och funderingar och därmed inga rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj och följ inte andras handlande.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar