onsdag 15 april 2020

Fond inom Hälsovård/sjukvård


Kära dagbok


Senaste tiden har jag sett att en del har börjat kika mera på aktier och fonder med inriktning mot sjukvård/hälsovård, läkemedel för att det är branscher som oftast klarar sig bra även i nedgångar på börsen. Blev lite inspirerad och kikade vad det finns för fonder och där hittade jag en favorit direkt.


Handelsbanken Hälsovård Tema

Är en fond som placerar i stora stabila företag som Johnson & Johnson, Amgen, Novo Nordisk, Merck inom läkemedel, medicinteknik, bioteknik och vård över hela världen.

Fonden startade 2000-12-01 och har sedan dess avkastat ca 212% med en årlig avkastning (CAGR) på 6%. Fonden hade en lång period med negativ avkastning mellan start och juli 2013 men från juli 2013 och fram till idag har fonden avkastat drygt 270% och med en årlig avkastning på 20%. Senaste 10 årens avkastning ligger på drygt 320%. Inte dåligt!


Gul linje är OMXSGI (Hela Stockholmsbörsen inkl utdelningar)
Gul linje är OMXSGI (Hela Stockholmsbörsen inkl utdelningar)
Gul linje är OMXSGI (Hela Stockholmsbörsen inkl utdelningar)

Det jag gillar direkt är att alla siffror lyser blått och det har det gjort länge vilket även är ett bra bevis på att fonden varken sjunker eller stiger allt för mycket i volatila tider.

  • Antalet ägare på Avanza är för tillfället 7232 st.


  • Förvaltningsavgift på 1,58% på Avanza. 


  • Exponering mot USA 60%, Schweiz 13%, Danmark 7% och Sverige 5,5%.


10 största bolag:




/Kör hårt och spara hårdare



Allt jag skriver på bloggen är mina egna tankar och funderingar så se inte detta som rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj och följ inte någon annans handlande. 


1 kommentar:

  1. Spännande, tack för info! Jag har ju startat en fondportfölj precis :)

    SvaraRadera