måndag 27 april 2020

Hur leva på utdelningar!


Tjoooh


Har många påbörjade inlägg som jag aldrig skrivit färdigt eller publicerat för att det kommit något annat att skriva om istället men nu släpper jag ett som jag påbörjade för ca 5 månader sedan innan jag bestämde mig för att sälja alla aktier.


Skulle jag vara beroende av cashflow för att kunna leva ett vanligt liv utanför ett vanligt arbete med en fast månadslön så skulle jag kunna tänka mig att fördela kapitalet ungefär så här. Detta exempel skulle även kunna även passa in mig mtp pension 55. 

Det första du ska tänka på är. 

-Hur mycket behöver du varje månad för att det ska gå runt?

Säg att du klarar dig med 15 000 kr / månad.

Då skulle jag ha den delen i preffar och D-aktier för där har du relativt hög cashflow med ca 5-8% direktavkastning.

Resten skulle jag ha i bland annat svenska och amerikanska tillväxtsaktier eller rent av i liknande fonder för att göra det enkelt. I dessa har man ungefär en CAGR på 15 - 20% de senaste 10 åren.


Tillbaka till cashflow

För att få ut dessa 15 000 kr varje månad så behöver du ha en summa på ungefär 2,6 miljoner med en direktavkastning på 7%.


Låt oss leka med tanken att du har 5,2 miljoner i kassan så skulle resten 2,6 miljoner hamna i aktier eller fonder.


Avkastning

Om du har en CAGR på 15% per år så ökar din andra del med 2 600 000 kr x 15% = 390 000 kr / år. Nu ska det ju mycket till för att det blir så varje år men enstaka år JA.

Med preffar och D-aktier får du som ovan 15 000 kr x 12 = 180 000 kr / år.

Så i bästa fall så får du vissa år 570 000 kr / år från 5,2 miljoner kronor.


Nu är det inte många som har dessa miljoner så detta är bara ett exempel men jag vet och tror att många har dessa pengar som skulle kunna ta del av detta och leva gott som förtidspensionär.


Ni som följer mig vet att jag visat en del siffror tidigare om vårat framtida projekt "pension 55" och då kommer vi att vara pengamässigt kring dessa nivåer och detta exempel kan vi komma att ta del av senare när vi närmar oss 55.

Eller 

Så kan man ha allt i fonder med en CAGR på 15 - 20% och ta del av 780 000 kr / år vissa år. Om ett år "bara" avkastar 5% så kan man ändå ta ut 260 000 kr just det året..


Som tur är det gratis att dagdrömma sig bort när vi befinner oss med husbilen kring södra Europas fastland stora delar av vinterhalvåren och veta att dåliga år så kan man ta ut över 200 lax utan att nalla på kapitalet för mycket.


/Kör hårt och spara hårdare




Allt jag skriver på bloggen är mina egna tankar och funderingar. Se inte detta som rekommendationer utan att själv göra en analys först.



1 kommentar:

  1. Intressant inlägg. Jag hade lagt upp portföljen enligt ditt första alternativ, men kände ändå inte att det var en så bra ide. Vid de krascher som vi såg, tappar preffar och D-aktier väldigt mycket i värde och det blir osäkert om utdelningen kommer. Vidare är det en nackdel att man i ditt exempel låser 2,6 miljoner som inte kommer att öka något i värde i teorin.

    Ditt alternativ två känns mer lockande, men då måste man sälja av för att få ta del av kassaflöde vilket kanske inte är det man vill. Själv lutar jag mer åt alternativ två, men helt klart är det frestande med att få ett regelbundet kassaflöde.

    Funderar på om man har ca 5,2 miljoner och behöver säg 300 000 kronor per år, vilket motsvarar 5,76% i avkastning, jobbar mot att nå en årlig avkastning (CAGR) på 9%. Det skulle göra att de 5,2 miljonerna ökar till 5 668 000 kronor (468 000 kronor). Om man säljer av för 300 000 för att täcka nästa års kassaflöde blir startvärdet på portföljen 5 368 0000 kronor. År 2 når man också 9% i avkastning, varpå portföljen stänger på 5 851 120 kronor. Man säljer av för 300 000 kronor och så upprepar man processen år efter år.

    Det är den varianten som jag funderar på mer och mer. Det kräver att man jobbar mer aktivt med portföljen och det triggar även frågan om när man ska sälja av för att säkra sina 300 000 kronor som är kassaflödet för året efter.

    Vad tror du om den iden?

    SvaraRadera