söndag 11 december 2022

Måånga innehav..

Som jag skrev i inlägget så tror jag eller åtminstone vill tro för det mesta mera på utdelningsaktier och har därmed börjat kika på att flytta över allt till Nordnet och skapa en helt ny utdelningsportfölj där vikten kommer vara på nordamerikanska bolag. Som det känns nu så kommer jag nog anamma teorin med att ha rätt så många innehav och därmed bygga en egen fond. Har blivit lite inspirerad av @aktiechaffisen på Twitter med sina +500 innehav men jag kommer nog dra gränsen något under det. 

Har även studerat och läst ett 20 talet nordamerikanska bloggar för inspiration till innehav. 

Varför flytt till Nordnet? Jo på grund av källskatten som återbetalas inom 1 månad jämfört med Avanzas 3 år. 

Har en bevakningslista med över 300 utdelande bolag och kommer bena av den inom kort för att få ner den till mera rimliga antal bolag. Genomsnitt direktavkastning på listan ligger nu i skrivande stund på 4,97%. Jag tror verkligen att nu kan vara ett bra tillfälle då många bolag höjt sina utdelningar samt att de flesta kommit ner till mera normala värderingar. Under 2020 och 2021 fick många förhoppnings- och techbolag hybris och jag väljer att inte ta med bolag som tokrusar bara för att det blir lite gladare på börsen men även tokrasar när börsen surar. Det viktigaste är att bolagen visa positiva siffror på alla mina nyckeltal jag kikar på samt att utdelningstillväxten är positiv långt tillbaka. 

Om jag väljer att bygga denna nya portfölj så blir det enligt mina riktlinjer "Hur jag investerar" men det finns funderingar på hur fördelningen kommer vara % per innehav. Kanske blir det att ta investerade summan delat på antal innehav och fördela jämt. 

Exempelvis: 

1 000 000 kr investerat / 100 innehav = 10 000 kr = 1% i varje bolag. 

1 000 000 kr investerat / 200 innehav = 5 000 kr = 0,5% i varje bolag. 

Det innebär att jag minimerar risken att ha för många % i ett enskilt bolag som jag "tror" kommer lyckats bättre än något annat som får färre % vilket kan leda till att det blir helt tvärtom istället. 

Ett skräck exempel kan vara att jag fördelar mera % på bolag som VFC än ADM för att jag "hoppas" eller chansar på att bolaget kommer generera mera pengar i slutändan än ADM och därmed blir totalavkastningen skit. 


Fördelningen kan nog vara det svåraste av hela bygget av portföljen. Fina bolag finns det flera tusen av där ute men det gäller att inte bli för girig och tro en massa saker för då kan det bli helt uppåt väggarna. Kommer även se mycket på grafer för att se så att bolagen är stabila och inte är för volatila. Tar hellre in bolag med jämn och fin stigande kursutveckling än ett volatilt bolag som ger några fler % per år. En sova gott portfölj helt enkelt!

Bytet från Avanza KF till Nordnet KF kommer vara den stora kostnaden. Att sälja och köpa tillbaka en portfölj med ett värde på 1 000 000 kr kommer kosta ca 8000 kr inkl courtage och valutaväxlingsavgifter. 2 mkr ca 16 000 kr, 3 mkr ca 23 500 kr. (PB Mini)

Hur gör man med månads köpen? Hur väljer man i vilka av +200 bolag man köper i? Eller är det enklare att köpa ett eller två nya innehav varje månad? 

Nå ja bytet kommer inte att ske detta år så jag har tid att fundera. 



Kom ihåg. Inga råd eller rekommendationer! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar