Reklam från Fello

måndag 19 december 2022

Lura sig själv?

Har suttit under helgen och matat in alla 209 bolag ur min bevakningslista in i Seeking Alpha där man kan få fram ett excel dokument med flikar som:  


Helt otroligt att detta verktyg kan vara gratis! 

Var hittar jag alla bolagen?

Jag har kikat på Twitter där bland annat @aktiechaffisen varit en inspirationskälla som lägger ut sina utdelningar men även ett flertal nordamerikanska och svenska bloggar. 

Under fliken Performance kan man få fram avkastning (exkl utdelning) och totalavkastning, Total Return (inkl utdelning)

Här i jämförelse mot indexfonden Storebrand USA A SEK (SPP USA). 


Har lagt ner ganska många dagar på screening, letande av bolag, olika portföljuppbyggnader men blir så missnöjd nästan varje gång. Jag vill så gärna att utdelningsaktier ska sopa banan och bevisa sig vara ett bättre val än indexfonder men tyvärr inte!!

Just nu känns det som att jag hellre lägger mig platt och kör på en indexfond USA istället vilket absolut inte är fel utan tvärtom egentligen. Visst är det kul och inspirerande med utdelningar men jag har i min bok att totalavkastning ska gå före utdelningar samt att jag inte är beroende av att få utdelningar. 

Visst kan jag radera alla bolag som har medelmåttig avkastning men med bra och hög yield men då drar jag ner snittet på direktavkastningen till ca 2,5% vilket är lite för lågt och gör att syftet med utdelningar blir och känns lite meningslöst. Vill ändå ha en da på ca 4% i portföljen och gör jag det så blir TR som ovan bild vilket innebär att jag kastar pengar i elden bara för att få utdelningar. 


Det finns ETFer som har fina direktavkastningar på ca 4% som tex FTSE All World High Div dist men jämför jag TR mot indexfonden så kastar man pengar i elden..

Under samma period 90,68% vs 306,64%

(Global indexfond 223%)



Voi voi..

Fortsättning följer men just nu leder indexfond USA vs nordamerikanska utdelningsaktier med 1-0 och mitt hår blir tunnare för varje vecka..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar