fredag 23 december 2022

Sparkonto, räntefonder..

..indexfonder eller aktier.  

Iden till inlägget kom när jag spanande runt på compricer och konsumenternas för att se vilka som erbjuder högst ränta på sparkonto. 

Jämför man dessa 3 fasträntekonton som är sorterade på högst ränta


mot tex räntefonder så 


så vet jag var jag skulle spara för framtiden. 

Jag skulle nog även kunna säga att som sparkonton är idag så kan dom även utmana till stor del även aktier och fonder. Visst kan man hitta utdelningsaktier med mycket högre direktavkastning än 3,45% - 3,55% som Marginalen erbjuder men skillnaden är att pengarna på ett sparkonto inte kan sjunka i värde som aktier eller fonder. 

Jag nämner ofta om vikten att ha en buffert och då speciellt om man investerar enbart i fonder och då är sparkonton ypperligt ställe att förvara delar av bufferten på. Både i fasträntekonto och rörligt. 

Som ni läst i tidigare inlägg och på twitter så är jag fortfarande i valet om det blir en flytt till Nordnet och 100% utdelningsaktier eller om det blir att fortsätta i Avanza men då i indexfonder. Blir det indexfonder så blir det även att öppna ett sparkonto eller två där minst en årslön placeras. 

Idag öppnade jag även ett AF konto på företaget för att kunna öppna ett sparkonto med 1,50% ränta. 

Om börsen blir (blod) röd hela 2023 som många experter och proffs siar så är det nog inte så tokigt med ett sparkonto med 3,45% i ränta. 

God jul allihopa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar