onsdag 29 september 2021

Index vs aktier och fonder

Jag skulle tro att många där ute inkl mig själv blir lite fundersamma på om man har rätt typ av innehav i portföljen dagar eller veckor som denna. Lätt i efterhand säga att -Jag borde ha sålt delar av eller hela innehavet eller allokerat till x aktier eller fonder. För min del så gäller det att bara trycka in alla slantar jag kan hitta. Btw så överförde jag utdelningen från företaget idag så 250k nya soldater in på börsen. 

Nu gäller det att ha tålamod för oss alla som tror sig ha rätt innehav i portföljen. Även fast det lyser rött i portföljen så brukar det inte vara någon ide att börja flippa aktier eller fonder. Jag fortsätter öka i mina aktier och fonder. 

Portföljen idag (i storleksordning) 

  • AMF Aktiefond Småbolag
  • Spiltan Investmentbolag 
  • Investor
  • Lundbergföretagen



Index 

OMXSGI dvs hela Stockholmsbörsen inkl utdelningar har rasat med -6,48% senaste månaden. 



Investmentbolag


Fastigheter


Large Cap



Fonder


Preffar/D aktier


Som vi kan se så är det många stora fina bolag som fått rejäla smällar senaste månaden. Vi kan se att fonderna (som har många innehav i portföljen) klarar sig lite bättre i nedgångar. Mellan -1% och -10%. Notera SEB Sverige Indexnära som följer indexet OMXSGI med sina -4,78% vs index -6,48%. 

Många av fastighetsbolagen ligger mellan -11% och -23%. 

Investmentbolagen ligger någonstans mitt emellan med sina +3% och -16%. 

Även preffar får åka ruschkana fast än lite flackare. 


/Kör hårt men spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar