fredag 3 september 2021

Fredagsfunderingar

Äntligen fredag. 

Denna vecka har bara varit typ hälften så hektiskt som förra då jag körde ca 170 mil på 5 dagar men som tur kör jag inte så här mycket i normala fall och som plåster på såren så kompenseras jag med 5 kr/km vilket inte är fy skam. 

En liten kul notering från alla mina 4 anläggningsprojekt i Norrbotten så finns Husqvarnas packningsmaskiner på 3 av dem. 


De jag tycker är lite dåligt från Husqvarnas sida är att de koncentrerar bolaget för mycket mot hem och trädgård istället för att marknadsföra sig mera mot bygg och anläggning där de faktiskt har riktigt fina maskiner och är väldigt omtyckta bland anläggningsentreprenörerna. Rejäla och hållbara jämfört mot andra märken säger dom. 


Portföljen

Har stuvat om lite och tycker att det är dags nu att ta tag i det jag brukar skriva om på bloggen. Jag kommer att ha de två AMF fonderna som primära och handla Avanza Zero då och då. Det som jag tycker är dåligt från Avanza är att man kan bara köpa för 25 000 kr åt gången/dag vilket gör att jag gruvar mig lite för att ha den fonden men så länge den är gratis så kommer jag fortsätta köpa. Avanza skulle kunna höja köpgränsen till åtminstone 100 000 kr eller 250 000 kr per köp för att locka till sig flera ägare som jag. 

Varför jag har AMF fonderna förutom att de ger mig en fin avkastning är mycket på grund av att köpen registreras samma dag som man klickar på köp. Igår plingade det i telefonen typ 17:18 dvs innan börsens stängning vilket jag uppskattar mera än att köpa en fond för 0,25% jämfört med AMF på 0,45% i avgift. Även Zero handlas för det mesta samma dag. Gillar SEB:s fonder men 2-3 dagar innan köpet finns i portföljen gillar jag INTE! 

Kassan är på 14% i skrivande stund men jag fortsätter köpa dipparna när tillfällena kommer och med det håller jag nere risken mot marknaden lite för tillfället. Brukar ha runt 5% och max 10% kassa i normala fall men om marknaden följer mitt tänkta scenario så kommer jag nog innan höst/vintern vara nere mot 0-5% kassa. 



Gjorde en kort swing trade i ett bolag som jag knappt vet vad de håller på med men väldigt populär på finanstwitter. Plingade till i telefonen i onsdags när gapet stängdes och köpte på 242,50 och sålde idag på 296 och därmed drog jag in en 1/4 månadslön.. tack AegirBio för ca 500 långburkar Norrlands Guld. 


Trevlig kväll och helg allesammans 


1 kommentar:

  1. Haha ''långburkar'', det var inte igår jag hörde det uttrycket.

    SvaraRadera