lördag 29 februari 2020

Februari fonder


Go kväll

Kom precis in från garaget där jag fixat till alla våra skidor så de är tipp topp inför sportlovet och en vecka i underbara Åre. Ska bli grymt skönt och avslappnade att fara iväg. Bilen packas från topp till tå och oljor och andra vätskor checkas av så att den är klar inför resan. Ipads laddas med filmer och musik till barnen och själv laddar jag ner ekonomi poddar.


Vad har hänt sedan förra jämförelsen?

Tro det eller ej men jag tog steget och lyckades sälja av alla aktier förra veckan på torsdag 20/2 och fredag 21/2. Det var mest av en känsla att detta kommer nog inte bli bra och så här i efterhand så är det nog det bästa jag gjort sedan start av min investerings karriär. Jag har skrivit i ett inlägg att jag är inte gjord att äga aktier. Blir nojig direkt aktier går ner i värde och flippar aktier alldeles för mycket fram och tillbaka. Kostar bara massor av courtage.. Med fonder i portföljerna är jag lugn som en filbunke även fast fonderna ligger på minus. Varför det är så har jag ingen aning om. Det bara är så och det är en skön känsla att slippa bry sig och bara slappna av.

OMXS30 låg ungefär på 1890 i fredags när allt var sålt och idag lördag så är samma index ner 222 punkter på 1668 och är ner ca 12% sedan dess. Det bredare indexet OMXSGI som inkluderar utdelningar är ner nästan samma 11,69%.

Jag är otroligt nöjd med försäljningen och kommer hädanefter att bara investera i fonder. Jag kommer fortsätta som jag alltid gjort nämligen hedga med mini futures vid börsnedgångar. Den portföljen är upp 56% bara i år.. Kanske ska återta lite mera av trading då jag arbetar hemma..


Februari 2020

Familjens fonder


Familjens fonder -6,43% jämfört med 1,91% i januari

OMXSGI -7% jämfört med 1,23%..
DJ World Index -8,15% jämfört med -1,31%..

Eftersom jag gjort exit från aktier så kommer jag att jämföra mot mina fonder istället med start nästa månad.

Här ser vi att familjens fonder avkastat lite bättre än båda indexen.


Sammanfattning 1/1 2020 - 28/2 2020


OMXSGI -5,86%
DJ World Index -9,35%

Även denna kamp vinner familjens fonder över indexen.

Jag skrev i förra jämförelsen att det detta år kommer att bli en test om det blir fonder for ever och det tog bara en månad så är jag tillbaka 100% till fonder..


Sammanfattning från 1/1 2019 - 28/2 2020


OMXSGI 26,69%
DJ World Index 12,05%

Denna jämförelse vinner OMXSGI.


Sammanfattning från 1/1 2018 - 28/2 2020


OMXSGI 21,43%
DJ World Index -0,93%

Här avkastar familjens fonder bättre än båda indexen.


/Kör hårt och spara hårdare



Allt jag skriver på bloggen är mina egna tankar och funderingar. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj och följ inte någon annans handlande på börsen.. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar