fredag 21 februari 2020

Exit? och backtrading..

Tjooh

I Norrbottens kustland där jag bor har vi idag snöstorm och kvicksilvret ligger på +-0. Det vill säga ett riktigt skitväder.. ungefär som börsen idag.


Sälja eller vara kvar?

Jag är inte den som måste följa vissa regler eller strategier med hur jag ska investera utan jag gör som jag tror och hoppas blir bäst. Man brukar ju säga att det är svårt att "tajma marknaden" med sina köp och sälj och att det bästa för nästan alla är "tiden i marknaden" som är det viktiga. Så kan det vara!

Jag har åter börjat spåna lite på att eventuellt återgå till fonder vilket jag kanske inte vill ännu, eller bara hitta ett sätt att dra ner timmar framför börsen!

Det är på grund av att jag känner av stressen som kommer mera och mera nu när jag bara har aktier och därför tror jag för hälsans skull att jag måste nog ändra på något snart. Jag går omkring och tänker alldeles för mycket på börsen och aktier och känner att jag är nog inte så närvarande alltid för familjen.. tyvärr. Förut med bara fonder så hade jag all tid i världen för familjen och en mera harmonisk tillvaro fast jag loggade in nästan varje dag mest för att köpa mera fondandelar eller bara läsa lite nyheter och telegram på Avanza. Men tiden fanns för familjen mera då och det är det viktigaste för mig.

Så det kan faktiskt hända att jag börjar sälja av för att varva ner och försöka återfå harmonin och lugnet. För sparande och investering ska vara roligt och inte ett 9 - 22 jobb. Först svenska börsen och sen amerikanska tills man går och sover och däremellan ska man arbeta. Det funkar inte så.. Inte för mig iallafall.

Mitt förra inlägg handlade om amerikanska aktier vs fonder. Den och många andra backtrading tester visar att en vanlig global-, amerikansk- eller svensk indexfond faktiskt vinner över nästan alla mina bolag som jag har i portföljerna. Det ska ju inte vara så. På det sättet vinner man inte detta spel. Jag investerar inte för utdelningens skull utan för totalavkastningen som jag så många gånger tidigare predikat om och kommer att fortsätta.

Fortsätter läsa på Twitter och bloggar och inser att många inte fortfarande förstår vad totalavkastning innebär och de värsta av allt YOC vilket är skrämmande..

Jag funderar även på att sälja av alla aktier i företagets portfölj på Avanza och flytta över pengarna till Nordnet och där köra bara på de ETF:er som jag har där och gillar. Kan även tänka mig att ta in några nya som till exempel VYM.


Jag kanske överreagerar men jag har faktiskt tänkt på detta i några veckor.. Jag är nog inte gjord för att ha aktier. Jag kan ha ett lugn fast fonderna ligger på minus men med aktier är det svårare, varför det är så vet jag inte. Jag får träna hjärnan mera innan exit!


Backtrading USA

Som ni ser så vinner indexfonden SPP USA (0,22% avg) ordentligt över de amerikanska aktierna. Visst kan jag välja att ha bara de grön markerade eller de bolag som avkastar lika med eller bättre än fonden men de amerikanska aktierna är mest plockade för direktavkastning och någorlunda stabila över tid om det nu finns sådana.. Indexfonden SP500 avkastar mellan 67 - 90% bättre än aktierna senaste 5 åren och den svenska indexfonden SPP USA avkastar mer än 100% de senaste 5 åren. (procentenheter)

Räkneexempel
Om du investerade 1 000 000 kr i aktierna ovanför med ett medel på 44% senaste 5 åren skulle portföljens värde vara 1 439 300 idag. Med samma summa i fonden SPP USA skulle portföljens värde vara 2 020 000 det vill säga ca 580 000 kr mera.


Backtrading Kanada

Även här ser ni en enorm skillnad på fondernas avkastning jämfört med aktierna.

Räkneexempel
1 000 000 kr i aktier och 5 år så är portföljvärdet ca 1 205 500 kr. Med fonden SPP USA skulle värdet vara 2 020 000 kr dvs ca 815 000 kr mera eller med fonden SPP Global ca 525 000 kr mera.

Visst är det trevligt med utdelningar som trillar in varje månad men det är trevligare när portföljen stiger i värde. Nu i dessa rapportperioder läser man nästan dagligen hur bolagen sänker sina utdelningar och det är inte trevlig läsning speciellt för dom som lever idag på sina utdelningar.


Har även börjat spana in SAVR som är ett billigare alternativ än Avanza och Nordnet när det gäller vissa fonder. Aktivt förvaltade fonder som till exempel är mycket billigare via SAVR.

Avanza
  • SEB Sverigefond Småbolag 1,61% i avg.
  • Länsförsäkringar Fastighetsfond A 1,49% i avg.

SAVR
  • SEB Sverigefond Småbolag 0,92% i avg.
  • Länsförsäkringar Fastighetsfond A 0,88% i avg.

Indexfonder med låga avgifter runt 0,25% är ungefär samma på SAVR som Avanza och Nordnet.

Jag väntar med SAVR tills de tar fram en kapitalförsäkring.

Nog med svammel nu..


/Kör hårt och spara hårdare



Som vanligt så är dessa ord mina egna och det kan finnas fel. Jag är inte på riktigt så här sur som jag kanske skriver.. Följ aldrig någon annans köp eller sälj utan att ha gjort din egna analys först. 


1 kommentar:

  1. Hej.
    Du ska göra det som känns rätt för dig. Att gå runt och vara orolig och tappar viktig tid för familjen visar bara att du valt fel strategi för dina investeringar. Jag köpte själv 5st utvecklingsbolag (alla hade utdelning)mest som ett försök att testa swingtradeing, efter ett par månader sålde jag alla bolag, visserligen med vinst, MEN detta var ingenting för mig. Jag var mer orolig för denna 10 000kr satsning än jag var för hela resterande investeringar jag gjort på börsen. Så jag blev ganska övertygad om att långsiktighet var min grej. Jag växlade visserligen för några år sedan över från fonder till aktier 90/10 men jag trivs och känner mig komfortabel med detta.

    Mvh // PP

    SvaraRadera