söndag 4 februari 2024

Utöka månadsredovisningen med uttag vs ?

Funderar på att bredda mina månatliga redovisningar med uttag vs utdelningar dvs sälja fondandelar vs få utdelningar från aktier. 

Fick iden från X där just utdelningsinvesterare är dom som oftast påpekar ordet nollsummespel.. Är det för att "dom" försöka övertyga sig själva med att de inte gör fel i att inte äga indexfonder istället för utdelningsaktier? 

Ska bara klura lite till hur det skulle kunna se ut. 

Om vi tar förra inläggets bild så ser vi att tex AMF Nordamerika och Länsförsäkringar Global hamnade ovan nollan med sina +6% och +4% vilket ger redan nästan en årlig snittavkastning. 



Jag har nämnt i mina inlägg att jag startar alltid varje år på noll och redan har USA fonden gett 6%. 

Jag tar 6 000 000 kr som investerat kapital och som ett exempel eftersom det är en magisk summa för många och där många även skulle känna sig modiga att kliva av för att förverkliga sin FIRE dröm. 

Vi tar dessa 6 000 000 * 0,06% = 360 000 

En fin summa redan efter en månad och årsbudgeten är redan kirrad om man följer 4% regeln. Antingen sätter du resten av 120 000 kr i arbete eller i bufferten. 

Året hade kunnat starta tvärtom och då hade man varit ner samma summa istället men nu har vi fondägare turen med oss och vi får se hur nästa månad kommer se ut. Men en härlig start på året och årets pengaregn inkasserat redan är en härlig känsla. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar