fredag 23 februari 2024

Elbil

Läser titt som tätt om elbilar och förundras alltid över att alla har synpunkter på elbilar vs fossilbilar och dom som har flest negativa synpunkter är dom som varken äger eller provkört en elbil. Dom har hört och läst en massa saker från andra gnällspikar och bakåtsträvare. 

Jag har inget emot elbilar och jag är en av många som gillar iden med elbil och dess funktioner. Starta alltid dagen med fullt batteri speciellt om du kan ladda hemma över natten. Bor man i lägenhet mitt i stan och begränsade möjligheter att ladda så blir det ett problem och dyrt i längden eftersom man då är utvisad till dyra snabbladdare. 

Sedan 4-5 år har jag önskat att det ska komma en hybrid som har både el och fossildrift. Men det finns ju redan. Ja det finns men ingen som jag vill ha.

Jag vill ha en hybrid i storlek typ en VW Golf som kan gå på el ca 300 km och resten på bensin. 

Visst det finns en Golf GTE idag men den klarar tyvärr bara 100 km i bästa fall och då är det inget för mig. Alldeles för kort räckvidd. Jag vill kunna köra till och från arbetet med bara el och ska jag mera uppåt i landet mot Kiruna så kör jag på el så långt det räcker och resten på bensin utan att behöva stanna och ladda för ofta vilket man får göra på vintern för att slippa bli stående efter vägen. Motorn och tanken behöver inte alls vara stor utan det räcker gott och väl med en snål 3 cylindrig bensinmotor som tar mig ca 300 km. Fossilmotorn blir mer som en emergency engine som en UPS för datorer och nätverk då strömmen går. 


Så ge mig en hybrid som tar mig 300 km på el och 300 km på bensin och jag köper den direkt.


Trevlig helg


 

2 kommentarer:

  1. Håller med, det hade varit perfekt med rejäl räckvidd på el i kombinationmed bensinmotor. Kör VW ID.3 just nu, och är lite less på att leta efter laddmöjligheter hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag hört av bekanta så är dom sjukt nöjd med ID.3 men gnäller lite på att den laddar för sakta i snabbladdare. Skulle jag köpa en ren elbil idag så skulle det nog bli en KIA EV6 som har förvärmning av batteri och typ 200 kw laddning.

      Radera