tisdag 27 februari 2024

I told you so

Ingen vill väl höra orden I told you so men när många fått höra ordet senaste 2-3 åren men ändå inte reagerar eller gör något åt det så blir det lätt så. Varför är så många gift med aktier och inte vill sälja? Även fast man är back så måste man någon gång släppa sargen eller hörnflaggan beroende på vilken sportmänniska man är. Jag har ärligt talat gått på några landminor men jag har sålt och insett senare att det var det bästa jag gjort. Men många är kvar i aktier i tron på att den kommer att komma tillbaka. En fond som jag tjänat mycket pengar på men även förlorat en del på är AMF Småbolag. Sålde en hel del precis på toppen dec 2021 men alldeles för lite så här i efterhand såklart. 

Min nya strategi sedan ett tag tillbaka som jag skrivit om på bloggen är mina indikatorer som jag följer vilket gjort att jag sålt och köpt när indikatorerna säger det och inte när jag tror något. Detta har hjälpt mig oerhört mycket och tar bort den mänskliga felandet och sociala medier bruset i att man tror och köper tex en fallande kniv alldeles för mycket och för ofta vilket resulterar i att när aktien väl är någorlunda på botten och börjar visa positiv trend och blir köpvärd så finns oftast inga pengar kvar att köpa för. 

Jag har automatiska dagliga fondköp på Avanza på mina 2 fonder vilket känns som en stor lättnad och väljer att göra dom större köpen/säljen när indikatorerna visar köp eller sälj. 

Tillbaka till I told you so så finns det en uppsjö med aktier som många spytt galla över men endå är det så många som väljer att inte sälja? 

Kan nämna SBB, Intrum, Heimstaden Pref, Embracer, NIBE, Hexatronic osv. Alla dessa har i stort sätt varit under luppen på X (fd Twitter) där ena laget i sin ringhörna skrikit kööööp och i andra ringhörnan skrikit sääälj. 

Det räcker oftast att titta på en graf så ser man om aktien mår bra. Den ska inte som många av dessa gjorde dvs en enorm och ovanlig rusning på flera (hundra) %. Det är något som inte riktigt stämmer då och man bör dra både öron och ögon åt sig och tänka till en stund. 


Jag hoppas att många lärt sig inkl mig själv över denna 3 års period hur aktier ska och inte ska röra sig. 

Innan dessa så var det Fingerprint som rusade och rasade precis som många gjorde under 2021 och sedan föll som heta stenar 2022 och 2023. Människan är ingen datamaskin som kopplar bort det inre och därför är det lättare om man stiftar ett par regler för sig själv och försöker hålla sig till dom. Jag har en sådan bok där jag har några regler och en av dom är just dessa indikatorer när jag säljer och köper. 

Moving Average på bilden ovan är MA50 (gul) och MA200 (blå) men även längst ner RSI. Jag använder mig av dessa först och främst men även små inslag av andra. 

Jag har gnällt nog mycket om speciellt denna aktie som är på bilden men jag gör det för att inspirera andra att försöka tänka på ett alternativt sätt utöver sina egna regler (om dom alls finns)

Är man en riktig bågstötting och är helt omöjlig att ändra sig så skulle jag rekommendera att man åtminstone har en global indexfond som bas i portföljen så har man åtminstone den delen mera säker än många hajpade X aktier. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar