onsdag 14 februari 2024

High yield vs low yield

Även fast jag tagit beslutet att bara äga fonder så har jag kvar mina bevakningslistor på utdelningsaktier. Har sagt och håller fast att gemene man tjänar snabbast in sitt kapital genom aktier eller fonder och därefter kan man börja ta in utdelningsaktier den dagen då du närmar dig tex FIRE och vill leva på cashflow och slippa sälja aktier eller fondandelar. 

Vill man ändå bara äga aktier så finns det gott om fina stora bolag som utklassar high yield aktier med hästlängder men som tyvärr är mindre populära än dess motsats. 

Jag har kvar min gamla portfölj på Seeking Alpha som jag kikar till då och då men nu ser jag att den behöver få en rejäl revidering och uppstädning. 

Det som är bra med Seeking Alpha är att den är gratis och där finns allt du behöver. 

Bolag som ryker är bland annat AGCN, OXSQ, BXMT och när man ser bilden nedanför så ser man ganska tydligt varför. BTI och EFC ryker nog också. Totalavkastningen är inte tillräckligt bra för att investera i bolagen. Hög utdelning täcker inte den dalande aktiekursen och totalavkastningen blir negativ. 


Finns väl ca 30 bolag till mellan bilderna men vänder vi på listan och ser på bolag som jag behåller så hittar vi bolag som BX, ABBV, GAIN och MCD, PEP. Lite gott och blandat med både high yield och low yield men där aktiekursen faktiskt stiger och täcker upp glipan och ger avkastning jämfört med bilden ovanför där utdelningen inte orkar täcka upp fallet i aktiekursen. 

Som ni ser så är valet egentligen ganska enkelt vilka bolag jag väljer men tyvärr lockas många köpa high yield bara för att någon på X (fd Twitter) tycker den ger bra utdelning och gärna visar utdelning i kronor men skulle inte våga visa totalavkastningen. Många följer och köper med flocken och glömmer bort att göra sin egna analys som jag så ofta påminner om. Kan man inte vad alla nyckeltal betyder så kan man enkelt se på totalavkastning vilket inte visar allt men man ser tydligt i alla fall + och - och vad som ger pengar i slutändan. 




Se inte inlägget som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper.


1 kommentar:

  1. Hej Leva drömmen.

    Jag har också kvar mina bevakningslistor på aktier, det är kul att titta till dem. Inte sällan blir jag sugen på att börja shoppa aktier igen.

    Men hittills har jag lyckats hejda mig, och sitter still i båten med mitt enda (och alldeles för stora) innehav i Swedbank Robur Technology, som ligger plus 13 procent hittills i år.

    SvaraRadera