lördag 2 april 2022

En ETF eller aktier

En populär ETF som många har i sin portfölj är XACT Norden Högutdelande men bör man ha dubbletter i sin portfölj?  

Jag tänker på innehaven som finns i fonden. Jag har tex 8st av fondens 21 svenska innehav av totalt 45 innehav sammanlagt i fonden. 

Kika HÄR hur många dubbletter du själv har. 

Jag kan välja att sälja mina aktier och investera i fonden istället om jag tror mera på fonden eller att sälja fonden helt och satsa mera på mina innehav? 

Ständigt dessa 50/50 frågor man ställer sig! 

Det som lockar med fonden är att man får innehaven samlade i en fond men den stora nackdelen är den årliga avgiften på 0,32% exkl avgifter för köp och sälj

Enligt mina beräkningar har fonden idag en direktavkastning på 4,72% jämfört mot mina aktier som har en genomsnittlig direktavkastning på 4,69%. 

Utdelningar per år är 4st via fonden men 18st via aktier. Totala summan över året på utbetalningar är minimal i sammanhanget och väger lite i jämförelsen. 

Vad man ofta får höra när det gäller vanliga fonder dvs inte en ETF är förvaltningsavgiften.. och att varför betala årliga avgifter i onödan när du kan ha aktier. Så nu ställer jag vidare frågan.

- Varför en ETF när man kan ha aktier..?

Hur kommer det sig att det helt plötsligt är okej att betala en årlig avgift på 0,32% bara för att man får utdelningar.. 

Just nu lutar det mera att jag säljer av i ETFen och ökar i befintliga innehav istället. 

Som sagt 50/50 just nu i frågan! 


Sen kan man även ställa sig frågan varför man har dubbletter i form av flera banker, fastighetsbolag, reits, d-aktier dvs "likadana" bolag men det får vi ta en annan gång. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar