fredag 5 mars 2021

Fredagsfunderingar

Äntligen fredag.

Idag blir det nog bara lugnt och skönt och inget stress med någonting. Har inga måsten (inbokade möten) idag förutom mina frivilliga dagliga promenader för att få min dagliga dos av gratis D vitamin eller om jag far och åker längdskidor i fin vädret.

Jag har faktiskt börjat läsa en bok jag köpte för några veckor sedan men inte fått tummen ur förens igår. Än så länge är det bara positiv läsning och jag brukar inte haka upp mig på fel men jag fastnade i en tabell där författaren vänt på jämförelsen. Sånt som händer. Boken är Pengars Psykologi och felet är på sidan 23 och gäller den övre grafen. 

Annars är jag väldigt nöjd över min allokering jag gjorde 1 februari i fondportföljen. Läs mer om det HÄR!. Jag har även en ny strategi som jag skrev om i inlägget att jag kommer hädanefter bara göra ändringar 1 gång per kvartal och det är sista veckan i mars, juni, sept och dec för att minimera transaktioner samt kortsiktiga fel på grund av att det tvillar runt i huvudet rätt mycket ibland.. Men det innebär inte att jag inte gör lite forskning under tiden för att få fram den bästa femman på plan. Just nu går det lite tungt för Tech men jag är inte orolig utan tankar i alla fonder lika mycket varje gång. 


I bilden ser man att bäst har det gått för AMF Småbolag och sämst för Öhman Global men jag har inga direkta funderingar på att ändra på fondvalen mer än att jag avvaktar om man ska vara all in eller börja ta hem vinster. Ena hjärnhalvan säger all in för faen och den andra sälj hälften.. Är kluven! 

En annan bra sak jag gjorde för en vecka eller två sedan var att ignorera alla dessa 1000% grafryttare på Twitter och bara det har gjort att jag har ett jätte bra flöde nu på Twitter som jag gillar. Lagomt med hååås och bäääs! Rekommenderar alla att göra. 

Kan knappt släppa att svenska vallateamet vallade bort de två klassiska åkarna Sundling och Kalla igår med sin personal och sin fleramiljonersvallabuss.. 

Sportlovet börjar här uppe i Norrbotten och tanken var att vi skulle vara i Åre över lovet men som tur så skippade vi den tanken tidigt och nu när man ser alla liftköer och tredje och fjärde vågen som är på g. Man kan inte sitta hemma och se alla dessa bilder och säga högt för sig själv -Vilka idioter som åker dit och trängs i dessa Corona tider. Håll er för faen hemma! och sen åker man dit själv... Skärpning Sverige! Hur tänker ni som åker till en fullsmockad skidanläggning? För hur mycket vi än längtar dit så tar vi vårt ansvar och stannar hemma. 

Kommer Sverige och världen igång med vaccineringen som planerat och alla grafer, siffror börjar peka neråt så har vi en plan på att boka samma resa igen som vi gjorde 2019 när vi var över julen på Gran Canaria fast då vill vi stanna 14 dagar istället för 9 dagar som vi var. Längtar att få gå dessa 713 trappstegen varje morgon (medans barnen låg och sov) som vi gjorde från stranden och upp till högst belägna hotellen. Äta frukost på balkongen varje morgon när solen stiger upp och planera korta dags trippar varje dag i lugnt tempo, inget stress. Sätta sig på en restaurang och äta en god lunch och ett par kalla bärs och cigg på det! Det är livet d. Ja ni läste rätt, jag röker bara på sommaren men bara då jag tar mig en bärs. 



Helt apropå så såg vi faktiskt en svenskregistrerad husbil där och funderade hur tusan de tagit sig dit men man kan åka båt, färja från spanska fastlandet Cádiz. 

På tal om husbil så har jag samlat på mig ganska ordentligt med fakta och hur det är att äga och skaffa sig en husbil samt var och hur man letar efter campingar runt om i Europa. Vi får se om det alls blir någon husbil nu i sommar eller om vi väntar ut Corona och köper en nästa år istället. Har bekanta som inte heller kommer åka ut på husbilssemester i år. Surt men vi måste alla ta vårt ansvar för att få ett slut på denna pandemi.

Nu ska jag gå ut på en prommis. Ha en bra dag.


/Kör hårt men spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar