lördag 6 mars 2021

Forts.. svenska aktier

Fick otroligt många fina mail om mitt förra inlägg som handlade om svenska aktier och flera av mina trogna följare har gjort som jag själv oxå skulle göra nämligen allokera om mera eller helt mot vår egna börs och marknad. Vi får inte glömma bort att vi har otroligt många välskötta och fina bolag i Sverige med fin utdelningshistorik. 

Många som faktiskt inte har lagt in i sin beräkning om det jag tog upp i inlägget och det straffar sig för många och inser att antingen så flyttar det över portföljen till Nordea för att minimera detta eller ändrar lite mera mot high yield för att täcka upp glappet som Avanza och Nordnet är skyldiga till för alla utdelningsinvesterare. Spelar egentligen ingen större roll om du får tillbaka 100% från Nordnet eller 90% från Avanza utan det är avkastningen du går miste om då du ligger ute med pengarna i drygt 3 år. Det blir en Negativ ränta på ränta effekt!. Har du årliga utdelningar på 200k per år så ligger du ute med drygt 30k per år till ingen ränta alls. På 3 år har du förlorat drygt 15 000 kr i ren avkastning (8% / år) genom att äga utländska aktier. 



Så vad finns det egentligen för anledning och orsak att handla över pölen när vi har våra egna grymma bolag? Nu tänker många att - Psst har du glömt bort att de flesta svenska bolagen pausade sin utdelning under 2020! Jo men många valde att dela ut samt att alla preffar och d-aktier delade ut som vanligt. Det kallas att man får allokera om i portföljen ibland och inte gifta sig med aktier.. Inte stannar du kvar på samma arbetsplats om du får mindre i lön varje år. Självklart inte är svaret utan man söker efter ett nytt arbete! 

Jag måste ta upp detta igen men jag har faktiskt en färdig framtida helsvensk utdelningsportfölj som jag kan switcha över till på några klick och måste erkänna att det kliar i pekfingret ibland.. men jag håller mig ett par kvartal eller år till. Utan att gå in på den mera nu idag så är det egentligen som en svensk indexfond som följer OMXSGI med några bolag med lite högre direktavkastning som d-aktier, preffar och kommunikation för att piffa till direktavkastningen. 

Kan berätta mera om den vid ett senare tillfälle. 

Har ni provat skriva ett inlägg medans barnen spelar Mario Kart och Super Mario i bakgrunden med alla dessa ljud.. Så om ni inte hänger med i inlägget så är det anledningen. 


/Kör hårt och spara hårdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar