lördag 27 februari 2021

Svenska aktier

I och med att nästan alla svenska bolag återfört utdelningarna så har jag en fundering som egentligen berör alla utdelningsinvesterare. 

Varför allokerar inte fler om och investerar mera i svenska bolag? 

Har en bevakningslista på Avanza på svenska bolag och där börjar det dyka upp bolag igen med fina utdelningar. Det man tjänar på att bara ha svenska bolag är valutarisk, valutaväxlingsavgifter och den utländska källskatten. Blir ändå en rätt hög siffra om du bara har utländska bolag i utdelningsportföljen. Många glömmer bort dessa avgifter men viktigt att man har det i sina beräkningar. 

  • Jag tror alla vet redan att man får tex ligga ute med minst 15% källskatt på utdelningarna i 3 år om man har Avanza. Detta slipper du med svenska bolag i portföljen. 
  • Alla utdelningar som du återinvesterar genererar valutaväxlingsavgifter 0,25% på varje köp. 
  • Har för mig att jag läst på twitter att man betalar valutaväxlingsavgifter även på utdelningarna? 
  • Du köper alltid bara i SEK. 


Här en screenshot på en 1/4 av hela listan. 


Bara med dessa bolag har du en genomsnittlig direktavkastning på 3,75% och då är inte preffar eller D-aktier med på listan. 

Har ni som har utländska aktier koll på alla avgifter?

Om du har beräknat att få utdelningar på 100 000 kr så glöm inte bort dessa 15% som Avanza håller inne ca 3 år och då är ni plötsligt nere på 85 000 kr. 

Jaja trevlig kväll 


/Kör hårt


2 kommentarer:

  1. Angående källskatt på utländska utdelare så håller jag med dig. Jag har ca: 15% investerat utomlands, men jag använder mig av Ett:er som har sitt säte på Irland just för att slippa skatten. Dyrare än att köpa aktier direkt blir det ändå om man jämför med Etf som har kostnader som spread och fondavgifter.

    SvaraRadera
  2. Finns många fina ETF:er med bra direktavkastning som jag kan tänka mig senare i framtiden då FIRE börjar närma sig. Tanken är då att eventuellt byta över helt från fonder till svenska utdelningsaktier och ev några ETF:er mot Globalt/USA.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera