måndag 7 september 2020

Utdelningsportfölj

Hur tänker jag här?

Ja du. Nu är det ett tag sedan jag hade en utdelningsportfölj men jag brukar ändå försöka följa med i djungeln och har några bevakningslistor på Avanza som jag fyller på allt eftersom jag får tips från bloggar och Twitter. Har nämnt det tidigare men jag är lite av en smyg utdelningsinvesterare egentligen 😊 men jag är glad över avkastningen jag har fått nu genom teknikfonderna som jag garanterat inte fått från utd aktier. Kan bli läge nu närmare presidentvalet att gå ur teknik eller åtminstone vikta ner för det kan säkert bli väldigt volatilt men även många fina köpmöjligheter.

Nu ska ni inte få för er att jag switchar om redan imorgon utan detta är lite framtida spåning från mig bara..

Vad har vi lärt oss om svenska utdelningsbolag? - Mycket! Allt kan hända så länge sossarna är i regeringen!

Hur ska man tänka framåt? - Det är det svåra! Ska man fortsätta satsa på teknik eller allokera om mot mera "blandat" i väskan? Ska man ha 50/50 aktier och fonder eller bara fonder eller aktier?

För att säkra upp framtida utdelningar så skulle jag nog bygga min aktieportfölj på typ 80% amerikanska och kanadensiska och 20% skandinaviska bolag.

Hur ska man lägga upp fördelningen mellan branscher. Vilka tror vi kommer gå bra förutom teknik?

Hur många % av väskan kan innehålla lite kryddstarkare bolag som GAIN och ARCC med DA över 10%.. Kanske max 5%?

Många branscher går det riktigt trögt för och fortsätter sin resa sakta neråt dag efter dag medans många andra börjar se lite ljus i tunneln och visar lite styrka. Här får man zooma ut för att se helheten i bolagen och försöka gissa sig fram vilka det kommer att gå lite bättre för än sin granne.

Detta är bara ett axplock bolag och ska inte ses som råd eller rekommendationer. Jag kommer framöver att börja bena av bolagen en efter en för att rikta in mig på bolagens totalavkastning, payout ratio, utdelningstillväxt, direktavkastning, framtida utsikter, olika nyckeltal (ROA, ROE mm) med mera för att få ner antalet till runt 30 bolag. Har för tillfället säkert närmare 80-100 bolag i bevakningslistan..

När det gäller svenska bolag. Hur ska man tänka? Ska man satsa mera på stadig utdelning från D aktier eller mera på utdelningstillväxt? Jag har ändå 5-8 år kvar tills jag kastar in handduken och köper en husbil.


Amerikanska
  • Realty Income Corp
  • Main Street Capital Corp
  • Medical Properties Trust Inc
  • Community Healthcare Trust Inc
  • STAG Industrial Inc
  • Blackstone Group Inc
  • Abbvie
  • Walgreens Boots Alliance Inc
  • 3M Company 
  • Consolidated Edison Inc
  • Southern Company
  • PepsiCo Inc
  • Digital Realty Trust Inc
  • Broadcom Inc
  • Cisco Systems Inc
  • AT&T Inc 
  • Verizon Communications Inc
  • Ares Capital Corp (krydda)
  • Portland General Electric 
  • People`s United Financial Inc
  • Travelers Companies Inc 
  • Discover Financial Services 

Kanadensiska
  • Royal Bank of Canada
  • Canadian Imperial Bank of Commerce
  • NorthWest Healthcare Properties
  • Transalta Renewables Inc

Skandinaviska 
  • Cibus Nordic Real Estate
  • Akelius Residential Prop D
  • Fastpartner D
  • Sagax D
  • SBB D
  • Sdiptech Pref
  • ABB
  • Pfizer
  • Telia 
  • Fortum
  • UPM-Kymmene Oyj


/Kör hårt och spåna vidare





Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj på börsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar