tisdag 12 maj 2020

Techfonder vs topp 10 innehaven


Tjooh

Har kikat lite mera på de 3 techfonderna som jag har i portföljen för att se hur var och en avkastat (totalavkastning) mellan 2015 och 2019 och jämför de mot fondernas topp 10 innehav.

Fonderna är:

  • Öhman Global Growth
  • Lannebo Teknik
  • Swedbank Robur Technology

Tar även med en "gammal indexfond" men som är ny och finns än så länge bara på SAVR (enligt de själva).  
  • Vanguard US 500 Stock Index Inv USA Acc

Men även en indexfond som finns på både Avanza och Nordnet. 
  • SPP Aktiefond USA  


Totalavkastning i %


Fonder

Bäst medelavkastning över 5 senaste åren är: 
  1. Öhman Global Growth
  2. Robur Technology
  3. Lannebo Teknik
Som ni ser så är totalavkastningen bättre i de 3 fonderna jämfört med indexfonderna.


Aktier 

Bäst medelavkastning över 5 senaste åren är: 
  1. NVIDIA
  2. SINCH
  3. Amazon
  4. Adobe
  5. Microsoft 
  • Sänke IBM


Medel fonder vs aktier

Aktier vinner kampen med 4/5 gröna. Fördel aktier. 


Techfonder vs aktier

Aktier vinner kampen med 4/5 gröna. Fördel aktier. 


Slutord

Om jag någonsin får för mig att skifta om från fonder till tech aktier så kommer min portfölj innehålla några av dessa bolag. Jag skulle lätt kunna ha med de 9 första från vänster det vill säga MSFT ---> ADBE och då skulle aktier vinna kampen med 5/5 gröna och totalavkastningen skulle öka men jag är nöjd med fonder samt att jag ligger plus för året.

Portfölj "stor" ligger på +4,11% i skrivande stund för året. OMXSGI -10,71% 

Portfölj 2 som jag har även lite trading i ligger på +59,72% för året. Ska sälja fonderna så jag har alla fonder i portfölj stor istället och bara ha en ren portfölj för trading. 

Det som är skönt med att bara ha fonder är att jag slipper bevaka var och ett av bolagen och på det sättet så kan jag lägga mera tid på familj, företaget och träning.

Har redan börjat rulla på vägarna med rullskidorna och det är sååå härligt eftersom skidsäsongen blev lite si så där eftersom jag hade dåliga ursäkter att inte häva mig ut vid sämre väder.. 


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som rekommendationer. Allt jag skriver är bara mina tankar och funderingar. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj. 



1 kommentar:

  1. Bra inlägg. Vill man bygga en techportfölj, så ta de nio, lägg till även Intuit, Salesforce, ServiceNow, Netflix, Evolution Gaming och Storytel så har du en fin aktieportfölj som jag tror kommer att outperforma de flesta.

    SvaraRadera