onsdag 29 maj 2019

Historik aktier vs fonder

Jag har svårt ibland att släppa detta med att jämföra fonder mot aktier. Jag vill säkert mest bara intala mig själv för 30:e gången att fonder är bra, bäst för mig och jag tror att jag kommer att tjäna mest på att äga fonder. Det jag funderar mest på är utdelningsaktier vs fonder och då speciellt Sverige.

Min dröm och mitt mål är att jag ska gå i pension senast vid 55 vilket är 10 år bort. Därför försöker jag arbeta på nu så mycket jag orkar och hinner och spara så mycket som möjligt både privat via ISK, KF och via företagets KF. Vi har även ett familjespar i fonder men även spar till båda barnen i var sin KF.

Om jag börjar med att ta fram via Avanza de mest ägda aktier med en direktavkastning på mellan 3-10% och sorterar i storlek på mest ägare så får jag fram dessa aktier och följer man bloggare inom finans så hittar man många av dessa aktier i deras utdelningsportföljer.


Mest ägda svenska fonder på Avanza


Sen väljer jag att föra över dessa aktier till en bevakningslista på Avanza där jag kan ta fram historiken upp till 5 år men väljer 3 år eftersom alla aktier inte har historik längre än 3 år. Längst ner på listan kan man läsa av genomsnittet på alla aktier för varje deltid. På en 3 års period har dessa aktier gått 8,49% exkl utdelningar.


Om jag även tar fram en lista på olika index som vi kan jämföra mot aktier. Här kan vi se att small cap index har gått bäst följt av OMXSGI (visar utvecklingen för samtliga aktier på Stockholmsbörsen, inkl utdelningar) och mid cap index. 3 års genomsnittet ligger på 26,93%.


Historiken på fonderna visar ett 3 års genomsnitt på 37,97% inkl utd. Detta bevisar att fonderna presterar bättre än OMXSGI på 32,22% och SIX30RX på 25,06% dvs. aktier inkl utdelningar.


I och med detta så är min teori fortfarande att jag ska hålla mig till fonder åtminstone fram tills att portföljen börjar bli så pass stor att jag kan börja byta fonder mot utdelningsaktier eller om jag väljer att sälja av 4% fonder varje år. Tiden får visa.

En annan teori som jag har är att om man vill snabbt bygga en utdelningsportfölj så bör man i början satsa mera på aktier utan eller med liten utdelning och därmed försöka screena fram aktier med större avkastningspotential istället för att låsa fast sig på just aktier med hög utdelning. Allt eftersom kassan och portföljen växer fram så kan man sakta börja allokera om i portföljen mera mot utdelningsaktier.

Nu tar jag långhelg och hoppas att vädret blir bra resten av veckan.


/Kör hårt och spara hårdare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar