fredag 10 maj 2019

Bevakningslistor

Har Avanza som min nätmäklare och där kan man göra bevakningslistor. Jag har en del som jag har framme på min börsskärm. Alla har nog sin egen variant av börsskärm och det är det som är och gör Avanza vinnaren mot Nordnet. Hemsidan är jätte viktig för oss som inte handlar jätte aktivt som trejdarna som behöver oftast en plattform som Infront där man kan skjuta köp och sälj ordrar direkt i grafen.

Nå ja. På min börsskärm har jag framme några bevakningslistor och jag tänkte visa hur mina ser ut. Har inte framme alla på samma sida för då skulle inget annat rymmas. Man kan lätt följa sina olika listor och se hur dessa presterar. Man kan ställa in bevakningslistorna i olika perioder från idag, 1 mån, 3 mån, i år, 1 år och 3 år. Jag har oftast framme idag men kikar ibland på i år.

Bygg sektorn har ju gått lite så där för en del bolag men överraskande bra över året ändå med tanke på att bland annat Skanska sänkte utdelningen kraftigt så är den på +14,6% i år. Peab valde till och med höja sin utdelning från 4 kr till 4,20 kr och NCC sänkte från 8 kr till 4 kr. OMXS30 har gått i jämförelse +14,06%.

Fastighet har rusat på ordentligt i år. Har själv ägt Länsförsäkringar Fastighetsfond under året vilken har gått ca +19,30% i år. Den fonden är ett jätte bra komplement om man har svårt att bestämma sig över vilket bolag man vill ha i en aktieportfölj. Grattis alla som valde att behålla eller köpa Nyfosa efter avknoppningen från Hemfosa.

Jag har gått över helt och hållet att bara investera i fonder och äger just idag 9 st av dessa fonder i någon av alla våra fondportföljer. Senaste fondköpet är den som står överst på pallen. Fonden har en massa fina intressanta finska bolag som bland annat Konecranes, Valmet, Huhtamäki, Metsä Board, Tokmanni.

Investment har rusat riktigt ordentligt med Bure som draglok ala grande. Har länge sneglat på Bure men tycker att innehaven är lite tråkiga eller jag har bara inte satt mig in i bolagen och vad dom gör. Grattis alla ägare av aktien. Investor är den som jag haft störst innehav i och ägt längst i min förra aktieportfölj. Investor har tyvärr bara presterat ungefär som OMXS30 index +14,06%.

Banker är en lite surdeg i år. Presterat riktigt uselt faktiskt med hjälp av penninga tvättmaskinerna Danske Bank och Swedbank.

Preffar gillar jag på grund av deras utdelningar som är 4 gånger/år. De flesta preffar har en utdelning på mellan 5 och 13% där Tobin Property ligger på ca 13,2% i år. Shit kanske man skulle köpa den!! Måste stå fel på Avanza där det står 7,75 kr + 7,75 kr men ska säkert stå 5,75 + 5,75. Ska maila Avanza och se om det stämmer. Som man ser så stiger inte preffar så mycket per år utan det är i stort sätt bara utdelningen som är avkastningen.

Har även en under bevakning som är mera som en nyfiken på vissa aktier bevakning. Fortnox går som ett X2000 med solen i ryggen och hemlängtan.. Grattis till alla Fortnox ägare.

Jobbar förövrigt hemifrån idag så det har blivit en del trading med att shorta OMX30 eller rättare sagt hedga mina fondportföljer.
Ett bra sätt att tjäna pengar på när börsen surar till och då kan jag även köpa fonder lite billigare också. Så win win..



/Kör hårt och spara hårdare




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar