måndag 14 augusti 2023

Total Return

 ..eller Totalavkastning är något som alla borde lägga stor vikt på vid val av aktier och fonder. Totalavkastning kan kortfattat beskrivas som aktiekursutveckling inkl återinvesterad utdelning. 

Min portfölj innehåller idag ca 49% utdelningsaktier och 44% indexfonder och är väl ganska nöjd med det men tankarna slår dagligen kullerbyttor och ibland blir det lite extra funderingar på om man ska låta portföljen vara som den är idag eller återvända helt till utdelningsaktier eller fonder. 

För mig spelar det mindre roll om jag får aktieutdelningar eller väljer att sälja fondandelar den dagen då jag behöver få lös pengar från portföljen. Jag har redan idag en buffert på sparkonto (3-4%) där jag har ca 2,5 FIRE årslöner så jag behöver inte paniksälja fonder i värsta dippen om den skulle återkomma. 

Åter till totalavkastning.

Det jag gjort senaste månaderna med mina aktier är att jag gått igenom grundligt innehaven för att se vilka som verkligen platsar i truppen. Hade som mest över 100 aktier och är nu nere i ca 50. Det jag sålt är alla high yield som underpresterar SP500 eller OMXSGI. 

Tog bara ett exempel på ett bolag men aktier som inte håller måttet gällande totalavkastning. Spelar ingen roll att aktien är billig och har en hög utdelning utan bolaget måste även ge avkastning både genom aktiekursutveckling och utdelning. Såna här bolag platsar inte i min portfölj. 


Ett exempel på bolag som visar både aktiekursutveckling och utdelning som platsar i en utdelningsportfölj. 


Var det Buffett eller Munger som sa att när han dör så sätt alla pengarna i SP500, och det är väl inte så tokigt eftersom index är svårt att slå i längden vilket vi kan se i grabbarnas Berkshire Hathaway (BRK.B).


Fonder som jag valt mot SP500 är 




Se inte inlägget som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar