onsdag 30 augusti 2023

2 Investmentbolagsfonder

SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG

Har ägt fonden till och från sedan 12 Januari 2015 då jag gjorde mitt fösta köp enligt Avanza. Har flippat mellan fonder och utdelningsaktier, ibland 100% fonder och ibland tvärtom och nu har jag ungefär 50/50 och är väl ganska kluven men som börshumöret så går det upp och ner. 

CAGR sedan start dvs den genomsnittliga årliga avkastningen, ligger på otroliga 16,93%. 

Länk

Har hela detta år köpt en hel del i fonden via månadsspar, aktieförsäljningar (bantat antalet aktier i portföljen) men även från aktieutdelningar så nu är den näst störst i portföljen efter AMF Aktiefond Småbolag

Tar lite emot att köpa USD och EUR så därför övervikt Spiltan fonden och för att jag tror stort på investmentbolag. Många av innehaven är stora stabila bolag som tuffar på i ur och skur. Klicka HÄR för att se innehaven! 

Spiltan har en till likadan investmentbolagsfond som riktar sig mera globalt.


SPILTAN GLOBALFOND INVESTMENTBOLAG

Har även ägt denna fond till och från sedan första köp då den lanserades 4 oktober 2016. 

Länk

CAGR sedan start 13,46% vilket enligt mig är riktigt bra. 

Även fast fondens utveckling, USD och EUR är bland alptopparna så är den tredje störst i portföljen. Samma köp metod som ovan och förtroendet är stort även på denna fond. 

Klicka HÄR för att se innehaven! 

Jag ser båda fonderna som långa och stabila innehav i portföljen och därför går störst % andel av alla investeringar till dessa 2 men även till Avanza Zero och AMF Aktiefond Nordamerika men med lägre andel. 


/Leva drömmen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar