torsdag 12 mars 2020

Fonder och innehav

God dag

Jag läser ofta på olika forum och följer en del på Twitter som skriver att det är lite meningslöst att äga till exempel en globalfond och en USA-fond eftersom globalfondens innehav mot USA är drygt 60% och högre beroende på fond.

Om vi jämför de 10 största innehaven på fonderna Avanza Global och Avanza USA så ser vi att de krockar inte med varan nämnvärt mer än på Microsoft och eftersom jag gillar och har ägt aktien så gör det ingenting. Fördelningen jag har mellan fonderna är 60/40 till globalfondens fördel.
Jag äger båda fonderna. 


Avanza Global
Avanza USA

Jämför vi istället indexfonderna Swedbank Robur Access Global och USA så är dessa två mycket mer lika varann i innehaven. Äger man båda så blir det mera kaka på kaka.


Access Global
Access USA

By the way.. så fortsätter jag köpa fonder för ca 10% dagar som nu då det rasar på ordentligt. Tänkte boosta upp tillvaron och spänningen lite så jag har även tagit in lite långa futures med häv på runt 3-4 och med automatisk Stop Loss på ca 1200-1000. Vi ska väl ändå inte ner i källaren... och ska vi det så är jag inte den ända som förlorar pengar.. men jag smyg hedgar även med korta så det blir säkert +-0 med minisarna.


/Kör hårt och spara hårdare



Se inte detta som rekommendationer utan gör alltid din egna analys först. Följ inte andras köp och sälj. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar