fredag 13 mars 2020

Offentliga portföljer vs fonder

God eftermiddag


Ni som följer mig vet att jag gillar att göra jämförelser mellan aktier och fonder. Vad som är ännu roligare är att titta på vad olika bloggare har för innehav i portföljen och fundera varför det har de och de bolagen.. Många bloggare är även transparenta med hur många aktier de äger i bolagen vilket jag gillar och högaktar. Jag personligen visar gärna upp vilka fonder jag äger men att visa hur mycket pengar jag har vill jag ha för mig själv eftersom det är några stycken i kommunen som vet vem jag är.

Denna inlägg är inte på något sätt att vara taskig utan jag tycker man får stå för det som bloggare om man är transparent. Jag hoppas att ni som läser och bloggaren inte blir sårade eller arga på mig eftersom jag visar denna jämförelse men de är bara för att visa en jämförelse. Alla är inte proffs eller gudar och alla har olika syn på sin investering. Mina portföljer går även det ner och upp precis som alla andras.

Jag läser även dagligen hur olika bloggare rekommenderar och haussar vissa bolag som jag kan tycka att det ska man hålla för sig själv. Många bloggare har även många följare och det är lätt för nybörjare att ryckas med när någon lite mera känd bloggare köper i tron att aktien ska öka i aktiekurs. Just därför är det extra viktigt att ALLTID göra sin egna analys innan man trycker på köp knappen.

Nu kanske ni tänker att varför visa just nu i det blodröda raset på börserna runt om i världen.. Jaa du för det spelar ju inge roll. Både fonder och aktier går upp och ner. Man kan inte bara visa när börsen går bra. Se det som en backtest..



Som ni ser så skulle denna person ha mera pengar i portföljen om hen hade haft till exempel dessa 3 fonder istället. Finns säkert fonder som avkastar betydligt bättre än det 3 som jag jämför mot.

Jag vet att hen lever på sina utdelningar men anser att det är ingen ursäkt att inte äga fonder istället som avkastar bättre än dessa aktier..

För mig handlar all investering om totalavkastning. Det svårt att göra tjeeen på YOC och hög DA!


En liten helg läxa till er alla!

Gör för er egen skull en jämförelse mot några fonder. Ta till exempel en Sverigefond, Indexfond, Globalfond och en krydda som tex Småbolag och se hur eran portfölj avkastar mot fonderna. Visar det sig att ni avkastar bättre med aktier så Grattis! Visar det sig att fonderna avkastar bättre så BYT!

Trevlig helg


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som rekommendationer utan gör alltid din egna analys först. Följ aldrig någon annans köp eller sälj. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar