söndag 2 juni 2019

Handelsbanken

Förra inlägget handlade om Skanska och hur bolagets totalavkastning sett ut senaste 5 åren. Jämförde även Skanska mot NCC, Peab och JM men även indexet OMXSGI som är ett index som visar hela Stockholmsbörsens aktier inkl utdelning. Det visade att en vanlig svensk indexfond vann kampen över Skanska riktigt ordentligt. Läs inlägget HÄR!


Då ska vi se hur Handelsbanken avkastat de senaste 5 åren.


Grafen ovanför visar Handelsbanken A aktie (mörka strecket) och indexet OMXSGI (orange strecket) totala avkastning de senaste 5 åren. Aktiekursen har sjunkit med -17,5% och utdelning ökat med +24,6% vilket blir en totalavkastning på +7,1% på 5 år.

Det är ungefär som förra inlägget om Skanska. Det är utdelningen som räddar aktien så att den hamnar på plus..

Hittade även en rolig finess som andra bolag också skulle ha nämligen en Aktiekalkylator. Jag matade in att jag köpte aktier för 100k för 5 år sedan dvs 2014-06-01. Man kan följa hur pengarna utvecklas med en aktiesplit, årliga utdelningar och återinvesteringar. Det som är skrämmande är att dessa 100k är bara värda 82,5k men att totala värdet inkl återinvesteringar är 107k. Så på 5 år har man tjänat 7k...


Även denna gång kan jag bevisa att vara lång (buy and hold) i en utdelningsaktie behöver inte betyda att du investerar i värde och att du tjeeen massa pengar..

Hur har då Handelsbanken A presterat mot en vanlig svensk indexfond. Jag tar samma fond som förra inlägget.

Handelsbanken A 7,1% på 5 år inkl utdelning.

SEB Sverige Indexfond 49,22% på 5 år inkl utdelning.

Jag håller mig till Indexfonder av en enkel anledning...


/Kör hårt och spara hårdare



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar