måndag 6 mars 2023

Måndagsfunderingar


Funderar lite vad jag vill lägga ut på bloggen i fortsättningen nu när jag gjort en turn around och gått helt och hållet (snart i alla fall) över till utdelningsaktier. Medans jag var typ 50/50 (aktier och fonder) investerad så jämförde jag ofta fonder mot aktier och hur man än vänder jämförelserna mot varandra så kan man vrida och vinkla den ena lite bättre än den andra. Annars har jag haft en jätte bra avkastning och tid med fonder men nu släpper jag den delen och koncentrerar mig helt och hållet till utdelningsaktier. 

Vad vill man som läsare läsa. Jag följer några stycken och nästan alla skriver olika. En del skriver om makro, en del om politik, en del visar grafer och staplar hit och dit vilket är hens intresse men jag som läsare vill inte bara se % som inte säger mig ett jutta som läsare utan jag vill se kronor. Jag har haft tanken att helt börja redovisa allt men eftersom jag vet att några i byn vet vem jag är så får det vara som jag redovisat hittills dvs lite utdelningar då och då. Kommer säkert börja visa min köp och eventuella sälj. Sälj kommer bara ske om bolagen sänker eller kapar utdelningen helt eller delvis eller att något annat stort händer. Bolagsanalyser kommer fortsätta lysa med sin frånvaro på bloggen eftersom jag aldrig läser en årsredovisning.. 

Idag har jag ca 130 innehav och jag känner mig väldans nöjd med portföljen men det finns fortfarande sjukt mycket godis där ute så jag blir inte alls förvånad om jag närmar mig 150-200 inom kort och egentligen spelar det ingen roll alls. Det mest positiva är att portföljen blir mera som en globalfond och den ekonomiska risken sjunker med fler innehav. Det negativa är att man har sämre koll på innehaven men hur mycket koll har man på innehaven med en indexfond egentligen?? En till negativ sak är hur jag ska göra med månadsspar? 

Är fortfarande i uppbyggnadsfasen och det går som planerat men som sagt hur gör man med månadsinköpen när portföljen börjar närma sig 150-200 innehav? Kasta pil och köpa i 10-15 innehav? Jag tycker det är svårt att spika en strategi men jag har en fundering som jag börjat med nyligen och det är att jag kikar på Avanza vilka aktier som står på tur med X-dagen inom räckhåll och försöker fylla på i dom aktier som ser köpvärda ut. Men först läser jag på, kikar på aktiekursen, grafen och moving average (20, 50, 100 och 200) samt RSI så jag inte köper onödigt dyrt. Varför går kursen upp eller ner. Har det hänt något speciellt mm. 

Har en hel del cash på sidlinjen men vill inte rusa fram och tok köpa bara för att det ska se fint ut i Excel dokumentet med utdelningar för året. Kommer att gå varsamt framåt och vill se vad som händer till våren om börsen börjar dippa som Twitter E X P E R T E R N A siar.. jag menar gissar! 

Noterar på twitter fortfarande att många jämför bolagens nuvarande aktiekurser mot 2021 december ATH toppar vilket jag anser vara vanskligt när dom räknar fram olika nyckeltal eller hur många % uppsida det finns. Många aktieraketer till bolag kommer nog aldrig nå dessa nivåer någonsin eller åtminstone inte inom en snar framtid. Har sett en del som räknar bort typ 2021 vilket kanske blir mera rättvist om man nu vill spekulera om bolagens framtida siffror och nyckeltal. 

Jag är duktig på att börja skriva inlägg men att aldrig slutföra dom. Räknade till 8 startade inlägg bara på två veckor. Tycker ofta att inläggen inte är värda att lägga ut men jag försöker bli bättre och mera neutral med min kommande inlägg. Har känt mig ofta lite bitter och det blir lätt att jag skriver om något bara för att jämföra och tycka att något är bättre än det andra men nu blir det skärpning.. 

Hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar