fredag 17 mars 2023

Update portföljen

Bygget av utdelningsportföljen fortskrider och jag känner mig faktiskt ganska nöjd hittills. Antal innehav i skrivande stund är 133st och jag screenar efter nya bolag i stort sett varje dag på ett eller annat sätt. Antal utdelningar r12 månader 587st. 

Vill bara påminna om gratis verktyget Seeking Alpha som är ett stort hjälpmedel för mig gällande Nordamerikanska aktier. Lägger man in bolagen där under My Portfolio så får man ut i stort sett det man behöver och lite till. 

Jag har många parametrar som jag betar av innan ett köp och ett av dom är Payout ratio dvs utdelningsandel, utdelningskvot på svenska och beskriver % andelen mellan EPS (vinst per aktie) och Dividend (utdelning). 

Dividend / EPS = vill man ha så låg som möjligt för att känna att utdelningen är säker och att bolaget verkligen har råd att betala utdelning. Över 100% känns riskabelt och jag försöker ligga helst mellan 40% och 80%. ABBV, LYB, IP är några exempel på runt 40% och FTS, KMB, LEG och MAIN runt 80%. 

REITs kan visa "fel" Payout ratio eftersom de redovisar på flera, olika sätt. Jag brukar kika på AFFO- eller FFO payout ratio som de flesta rekommenderar och där ett exempel som STAG som visar 146% vilket jag skulle aldrig köpa men efter lite granskning så ligger STAG på mellan 65-75%. 

Läs mera under fliken Utdelningsaktier hur jag bygger min nya portfölj. 


Trevlig helg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar