lördag 23 oktober 2021

Lösa funderingar

AMF Småbolag har som många andra småbolagsfonder haft det lite kämpigt senaste månaden eller rättare sagt senaste 7 veckorna. Tittar vi på bilden nedanför så är fonden fortfarande under sin högsta topp som var 2021-09-06 och med botten 2021-10-11 (-12,54%) men senaste dagarna så har fonden börjat få lite fart under galoscherna. Sedan botten för 10 dagar sedan har fonden stigit 11,88%. 




En fond vs flera bolag

Jämför jag historiskt mot olika "småbolag" som jag skulle tänka mig att äga/äger så hamnar fonden någonstans i mitten gällande avkastning. Även fast man skulle ha sin egenbyggda småbolagsfond med 10-30 st bolag så hamnar AMF någonstans i mitten eftersom många av bolagen redan finns i fonden. Jag tänker på intressanta bolag som Addtech, Addnode, Addlife, Avanza, Beijer Ref, Bure, Dometic, Hexatronic, Indutrade, Lifco, OEM, Thule, Sinch mfl. 

Så vad är det man tjänar på att ha bolagen istället för fonden i portföljen förutom den årliga avgiften om man ändå hamnar på typ samma snittavkastning? 

Det jag kan tycka är fördelarna med att bara ha en fond är: 

För det första så slipper man hålla reda på alla rapporter samt ha tiden och kunskapen att tyda dem. Det gör Angelica åt mig för den nätta summan 0,45% per år. 

För det andra så slipper man agera i tid och otid med köp eller sälj utan samma där att det sköter Angelica åt mig. 

Ganska bra va! 

För det tredje är det ganska skönt att bara ha koll på en fond. Och jag kan tycka att hon sköter sig med bravur. 


Visst är det roligt med bolag i portföljen men är man som jag analfabet när det gäller att tyda årsredovisningar, nyckeltal och olika rapporter så kan det vara befriande att slippa tänka på det och bara äga en fond. 

AMF Småbolag är fortfarande mitt största innehav på 65% av portföljen och kommer nog att vara det länge. Förutom fonden så har jag sålt av vissa mindre innehav med bra vinster men har kvar de största som Investor, Lundbergs, Hexagon.. 

Det jag kan tycka är en nackdel med fonder överlag är att många är snåla med månatliga rapporter/redovisningar på köp och sälj samt att visa hela portföljens innehav månadsvis. SEB fonder däremot är föredömet och redovisar som jag vill månadsvis. 

SEB Småbolag C/R

När det gäller innehaven mellan AMF och SEB så gillar jag faktiskt mera SEB fondens men AMF har bättre avkastning och det är ett bra bevis på att jag skulle underprestera med mina val av bolag och lite därför äger jag AMF som har en bredare portfölj.  

Kom ihåg... inga råd eller rekommendationer... 


/Leva drömmen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar