söndag 31 oktober 2021

Förenkla investerandet

är nog något som många går och funderar på åtminstone ibland och sen finns det några som jag som funderar lite onormalt ofta på.

Bloggaren Stojko skrev ett lysande inlägg idag om hur han bygger, allokerar upp sina portföljer och han har även varit inne på hur man kan förenkla sitt investerande. 

Läs det excellenta inlägget här

https://stojkoinvest.blogspot.com/


Mitt största innehav idag är fonden AMF Aktiefond Småbolag där jag idag har 65,9% av hela min portfölj. Jag gillar för det första avkastningen och för det andra spridningen i portföljen med sina 70 innehav som jag själv aldrig skulle bygga upp min portfölj på. Jag kan tex ingenting om hälsovård vilket medför att jag aldrig heller skulle ta in dessa bolag i min portfölj. Har förövrigt heller ingen aning om hur hälsovård gått historiskt men någorlunda bra hoppas jag eftersom förvaltaren Angelica och många andra småbolagsfonder för den delen har med i sina fonder, förutom då Onco.. som jag verkligen hoppas hon sålde av tidigare än 4 kr. 

Men ska man ha 66% av portföljen i en enda fond? Finns väl inget rätt eller fel. Fonden har runt 70 innehav så det är ju inte samma som att ha, som en del har, 100% i Evo eller Embräser! 

Spånade lite på om jag skulle allokera om i portföljen: 

  • 50% i AMF Småbolag
  • 25% i AMF Sverige
  • 25% i AMF Nordamerika

och då får jag fram dessa historiska siffror: 


Gillar verkligen topp 10 innehaven i varje fond. 



Om 66% är AMF Småbolag.. Vad är då resterande 34% i min portfölj?

I storleksordning är det

  • Investor
  • Lundbergföretagen
  • Hexagon
    • + några mindre innehav


Hur har då dessa 3 innehav avkastat mot fonden AMF Sverige där vi kan se att Investor är störst med sina 6,83% och Hexagon fjärde störst med 4,67%? 


Aktier exkl utdelning

Det vi kan se senaste månaden och 3 mån är att fonder över lag klarar sig bättre i nedgångar på börsen med sin bredd i antal innehav. 

Annars ganska jämt skägg i år och 1 år, förutom LUND, men över en längre tid seglar Hexagon förbi alla med råge. 

Så egentligen klarar jag mig gott med bara Investor och Hexagon vs fonden. 

Så slutsatsen blir som portföljen är idag förutom att jag ska ta mig en funderare på Lundbergföretagen och om innehaven som Indutrade kan dra upp aktiekursen som i forn stora dar då LUND var uppe och nosade på 640 kr (idag 494 kr). En uppsida på 30% 

Jag fortsätter för enkelhetens skull med

  • AMF Småbolag
  • Investor
  • Lundbergföretagen
  • Hexagon

men kommer fördela om och dra ner lite i fonden samt säljer bort alla mindre innehav för att öka i Hexagon. 

Inga råd eller reko...

/Leva drömmen


1 kommentar:

  1. Tack för de fina orden :). Det är faktiskt dina tidigare inlägg kring jämförelser med enskilda aktier och småbolagsfonder som legat till grund för mina egna tankar. Så tack för inspirationen!

    Sedan har jag inte kommit lika långt som du gjort i att kunna skala ned det till bara 4 innehav. Insåg att jag för tillfället har 56 olika värdepapper i sex fonder. Skulle man räkna antalet bolag i fonderna och investmentbolagen, närmar man sig Peter Lynchnivå, dock inte med samma avkastning som han lyckades uppnå.

    SvaraRadera