torsdag 20 augusti 2020

FIRE redan..!

Tjooh

Skrev igår på Twitter att om jag skulle gå all in i amerikanska bolag som Gladstone Investment Corp (GAIN) eller Gladstone Capital Corp (GLAD) så kan jag redan idag checka ut och joina FIRE rörelsen 😲

Direktavkastningen ligger idag på ca 8,7% för GAIN och 10,7% för GLAD.

Det ska nog mycket till att jag kommer att göra så men att leka med tanken är både underhållande och riskfritt.

Men hur riskfyllt är det att ha dessa 2 bolag eller liknande bolag i en utdelningsportfölj?

Jag skulle kunna säga direkt att det är nog ordentligt riskfyllt men att det kan finnas liknande bolag som avkastar ungefär som index (S&P 500) ..

Är varken analytiker eller proffs på nyckeltal men kikar vi snabbt på totalavkastningen så ser vi att många av liknande bolag tog mycket stryk under Corona dippen.

Det flesta bolag hade dippen kring 23 mars i år som vi ser på bilden nedanför.


Från dippen mars 23 och fram till idag så har de flesta av bolagen avkastat jämfört med index.


Detta bevisar egentligen ingenting hur det kommer att se ut framöver. Är man ute efter cashflow så har dessa bolag totalavkastat som index det vill säga +-0 med tanke på att bolagen även haft utdelning. Skillnaden är att du behåller antalet aktier och slipper därmed sälja fondandelar.

Om vi även tittar historiskt.

YTD så laggar bolagen rejält mot index.


5 år så är det bara GAIN som avkastat bättre än index vilket är positivt med tanke på bolagens risk och den höga direktavkastningen.


10 år. Samma här är det GAIN som avkastar bra.



Man måste komma ihåg att investera i liknande bolag innebär ett stort risktagande men GAIN har bevisat att hög DA funkar och är man ute efter cashflow så har bolaget visat ett stort plus.

Jag skulle kunna tänka mig i min framtida cashflow portfölj ha den här typen av bolag men med en liten andel av EK på typ 5 - 10%.

Är man duktig på att screena fram bolag så kan man säkert hitta fler bolag som GAIN.

Lägger in en sista bild på några populära amerikanska utdelningsbolag.



Vi hörs


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj på börsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar