onsdag 10 juni 2020

Utdelande ETF:r


Liebes Tagebuch

Nu när bland annat Avanza fått tummen ur och tagit in flera ETF:r till sitt utbud så har det blivit mera frågor och funderingar från investerare vilka fonder man ska investera i.

Det flesta nya ETF:r handlas i EUR valuta på Tyska börsen och många har sitt säte (hemvist) på Irland vilket innebär att vi svenskar behöver inte betala källskatt på utdelningar. 

Utdelande ETF:r är egentligen ingenting för mig eftersom jag inte är i det stadiet att jag behöver få utdelningar för att leva på cashflowet. Jag är mera intresserad av att bygga kapital genom att låta fonden återinvestera utbetalningarna istället automatiskt. 

Gjorde en kort lista på några Dist ETF:r som finns att handla på Avanza och Nordnet.


Utdelande ETF:r



Avkastning ETF:r



Slutord

Det är lite så här jag brukar göra för att få fram eventuella nya utespelare.

Som ni ser så är det ganska stor skillnad på de 4 första jämfört med de 4 sista i totalavkastning. Tvåan och trean är fonder som återinvesterar utdelningen dvs ETF:r som slutar på Acc.

Jag brukar säga att det finns inga rätt eller fel utan det viktiga är att du känner dig bekväm med dina investeringar och urval samt att du gjort någon typ av tabell eller liknande för att jämföra olika eventuella köp i framtiden.

Även fast tex iShares Euro Dividend har hög direktavkastning så är den fortfarande på minus inkl utdelningar senaste 3 åren. På en 5 års period har den avkastat +3,5%..😱

Nu är det ganska stor skillnad på innehaven mellan dessa ETF:r så man kan inte dra alla under samma kam.



/Kör hårt och spara hårdare





Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys först innan köp eller sälj på marknaden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar