tisdag 2 juni 2020

Hur har d gått sedan botten?


Tjooh

Läser ofta att "varför sålde du på botten, varför sälja nu, sitt still i båten om du är långsiktig osv". Alla har vi olika syn på hur vi investerar våra egna pengar. 

Säg att din portfölj var värd ca 2 000 000 kr på toppen nu i februari kring den 20:e och du var med i hela dippen ner under mars månad och din portfölj sjönk med 30% så var din portfölj värd ca 1 400 000 kr.

För att komma tillbaka till break even (2 000 000 kr) så ska portföljen gå upp med ca +43%. Tills idag har OMXSGI stigit med ca +33% och din portfölj borde då ligga på ca 1 860 000 kr.

Om du valde att sälja av hela portföljen och gick all in i de stora amerikanska giganterna som även kallas för FANGMAN bolagen så hade din portfölj varit värd ca 2 058 000 kr och du hade därmed varit break even.


Så istället för att ifrågasätta hur andra gör så säger jag GRATTIS istället och gläds av deras framgång och taktiska val.

Visst kan jag ångra ibland att jag inte gick in i bolagen som jag har i min bevakningslista för då hade även jag varit ordentligt mera på plus än mina +24,41% idag sedan 2020-03-16 .


Om vi återgår till dessa 1 400 000 kr och ser vad som gått bra sedan 2020-03-16.
















I bilden ovanför är det bara SCA som gått bra med sina +44,18% vilket innebär att portföljen med enbart SCA skulle vara break even idag.










Ser vi på de svenska bolagen jag har i min bevakningslista så har de en medelavkastning på ca +58% vilket skulle innebära att dessa 1 400 000 kr skulle varit värda ca 2 212 000 kr idag.


Vissa fonder har gått riktigt bra och kommer även fortsätta gå bra speciellt de som har stor exponering mot Tech.


















/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer utan det är bara mitt svammel och mina funderingar. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar