onsdag 22 januari 2020

Investor?

God morgon

Nu kanske jag låter lite gnällig så här på morgonen men jag fattar inte riktigt varför Investor är så pass populär fortfarande när aktiekursen stiger som en raket men utdelningen haltar efter och ökar bara med blyga 1 kr till 14 kr. För att Investor ska vara intressant för mig så skulle de ha behövt öka utdelningen till 20 kr och då haft en DA på 3,7%.

Jag anser att som utdelningsjägare och det kollektivet så är Investor ett "så där" innehav med en direktavkastning på låga 2,6%. Jag har valt att inte ta in den och anledningen är just den låga direktavkastningen. Om syftet är att aldrig sälja så finns det bättre alternativ som gör att min kassa ökar betydligt bättre.

Men då säger många att 40% ish ökning 2019 inte är fy skam och det är det verkligen inte men om man köper de underliggande noterade bolagen istället så får du en DA på 3,15% dvs 21% högre direktavkastning.

Jag äger bland annat
  • SEB
  • ELUX
  • ABB
istället och får därmed en direktavkastning på 4,45% istället för 2,6%. Nu är ju inte detta rekommendationer men så väljer jag att göra.

Men vad ska man köpa istället för Investor? Ja det är den svåraste frågan. Jag har bland annat valt att investera i investmentbolag över pölen istället och i andra bolag som har högre direktavkastning men fortfarande samma eller till och med högre utdelningstillväxt än Investor.

En till som är väldigt populär är Xact Högutdelande som under 2019 hade en utdelning på 5,60 kr och vid X-dagen en aktiekurs på runt 124 kr vilket gav en DA på ca 4,5%. Nu har aktiekursen stigit till runt 134 kr vilket med samma utdelning skulle en DA på 4,2%. Många av de stora innehaven i ETF:n har tyvärr sänkt sina utdelningar vilket jag tror kommer att medföra att Xact kommer att kvarstå med samma utdelning eller till och med sänka i värsta fall.. Som sagt bara mina funderingar.

Tanken med Xact Högutdelande är riktig god och jag gillar idén men man ska nog vara försiktig med all typ av investering. Kom även ihåg att förutom courtage betalar du även en avgift på 0,30% årligen vilket är samma som motsvarande indexfond ligger på utan courtage avgifter.

Och kom ihåg det viktigaste jag brukar nämna. Följ inte andras köp eller sälj samt att Erik Selin är inte en investerings GUD! Allt han tar i blir inte till guld!

Btw så är jag 90% investerad för tillfället och utdelningarna inför 2020 kliver snart över 90 papp yihaa! 




/Kör hårt och spara hårdare


Allt jag skriver på bloggen är mina egna tankar och funderingar så gör alltid din egna analys först innan du tar råd av andra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar