tisdag 10 december 2019

Några bolag från portföljen

God förmiddag

Arbetar hemifrån idag och ser just nu på handboll där Sverige möter Rumänien och Sverige leder i halvlek.

Tänkte visa några bolag som jag köpt senaste veckorna. Jag är inte ute efter hög direktavkastning utan denna gång tänker jag försöka dryga ut investeringarna med totalavkastning istället. Jag har inget bråttom att äga high yield bolag förräns jag kommer att gå i pension kring 55 som mitt mål är och då kanske jag allokerar mera mot hög utdelning.

En bild jag visade på Twitter är denna mellan 2 banker.


Det är detta jag försöker åstadkomma denna gång. Det vill säga att försöka satsa på bolag som avkastar bättre än sin kompis i branschen. I detta exempel har man förlorat pengar för varje år man köpt aktier i Swedbank. Ja jag äger DnB och liiite Swedbank. Typ 90/10 i fördelning.


Ett annat exempel är Boston Pizza som jag INTE äger ännu iallafall. Jag gillar inte det jag ser i grafen. Däremot så har jag köpt aktier i bolaget McDonald´s som visar styrka jämfört med Pizza bagaren..



Ett annat exempel är mellan försäkringsbolagen i grafen nedanför.


Här ser man tydligt vilka 2 jag har i portföljen. Fördelning i portföljen mellan GJF och ALVd är 50/50. Äger däremot inga SAMPO ännu... GJF +37%, ALVd +29%, SAMPO -15% (exkl utdelningar)


Det är lite så här JAG tänker och kommer att investera mina pengar framöver.


Som jag skrivit på bland annat Twitter och på andras bloggar så äger jag även dessa 3 bolag.


Här tänker jag att bolag som gått bra senaste 5, 10 åren kommer mest troligt även gå bra 5, 10 år framåt. Ser man på olika nyckeltal och framtida estimaten så ser framtiden bra ut. Dessa bolag har avkastat otroliga 225% (exkl utdelning) senaste 5 åren. Självklart finns det ingen garanti att dessa bolag kommer att fortsätta avkasta 225% nästa 5 åren...



/Kör hårt och spara hårdare




Detta är inga rekommendationer utan bara mina tankar och funderingar. Gör alltid din egna analys för framtida köp eller sälj..






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar