söndag 8 december 2019

Fonder --> Aktier

God söndag förmiddag.

Ja det hände till slut att jag har sålt alla fonder nu och börjat min resa med att screena fram intressanta bolag. Det är inte lätt i denna djungel men har hittat en massa bolag som jag nu selekterar fram. Ser i mitt excel dokument att jag är ca 1/4 investerad idag och har ca 40 bolag för tillfället. Har inte bestämt ännu hur många bolag det blir till slut i portföljerna men skulle tro ca 30-50 st.


Så ser det ut för tillfället. Siffrorna är medeltal i varje kategori.

Som jag skrivit tidigare så är min nya investeringsfilosofi att investera största delen i bolag som har lite lägre direktavkastning men däremot mycket större möjlighet till årligt stigande aktiekurser. Där hamnar bolag som Mastercard, Visa, Microsoft, Indutrade mm men kommer även ha bolag som AT&T, Telia, Dnb, Pfizer som delar ut runt 5% för att kunna investera utdelningarna i det förstnämnda bolagen och därmed maxa totala avkastningen fram till "pension 55" och då eventuellt allokera om till lite mera high yield bolag. Ja vi får se!

Stay tuned



/Kör hårt och spara hårdare




Se inte dessa ord som rekommendationer utan det är bara mitt surr som jag lägger ut som en dagbok. Gör alltid dina egna analys innan köp eller sälj.






3 kommentarer:

  1. Jag håller med. Jag har förespråkat länge nu för fonder på grund av enkelheten och att jag tjänat mera på fonder än aktier. Förut innan fonder har jag haft utdelningstänket med hög utdelning vilket inte gick så bra med tanke på totala avkastningen. Nu är tanken att jag ska prova igen men med nytt tänk. Ska testa och se nu några år och jag hoppas verkligen att jag ska slippa byta tillbaka till fonder.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
  2. Kul, ska bli spännande att följa dina investeringar! Jag har mest fokuserat på högutdelande bolag, trots att jag på senare tid fått in lite mer bolag med bättre utdelningstillväxt finns det mer plats i portföljen att fokusera på den typen av bolag :)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera