lördag 1 april 2023

Veckans köp

Förutom påfyllning i 24 befintliga innehav så blev det köp i 3 nya Norska innehav: 

  • Elkem
    • Industribolag - Silikon, Kisel, Gjutjärn samt olika kolmaterial.
    • EPS 15,08 NOK / Utdelning 6 NOK
    • Payout ratio 20% 
  • MPC Container Ships
    • Investmentbolag - Containerfartyg men även fastigheter och inom infrastruktur.
    • EPS 10,16 NOK / Utdelning 7,58 NOK
    • Payout ratio 81%
    • Betalar ut 75% av vinsten i utdelning. 
  • Norske Skog
    • Skogsindustrin - Tillverkare av diverse produkter för nyhetstidningar, posters och kontorspapper. 
    • EPS 27,28 NOK / Utdelning 5 NOK
    • Payout ratio 

Alla 3 har funnits i bevakningslistan länge och nu blev det ett tryck på köpknappen men bara med lillfingret än så länge. Avvaktar och ser vart det bär av för mera fortsatta köp! Har fortfarande kassa för mera köp! 

Ska inom kort försöka få ut alla 139 innehaven på bloggen för allmän beskådning. 

Fonden AMF Småbolag tar fortfarande en alldeles för stor och onödig plats i portföljen med sina 22% och tanken är att sälja av den helt asap. Har tyvärr inte ännu fått tummen ur.. ska bara krama ur det sista innan sälj!

Portföljen släpar lite efter en global indexfond ytd vilket jag egentligen inte gillar men viftar bara bort det eftersom jag vet att denna nya strategi kommer bli en vinnare i längden. Släpandet beror på att vissa sektorer har dragits ner senaste tiden som finans, energi (olja) och fastigheter som är mera viktade i min portfölj jämfört med en global indexfond. 

Fördelen med min strategi och utdelningsaktier är att jag får i snitt ut en hygglig månadslön varje månad år efter år utan att jag behöver göra något och att utdelningarna ökar allt eftersom jag tömmer kassan och investerar månadssparandet samt att jag slipper ta ett beslut den dagen jag vill sälja fondandelar. 

Räknade i kalendern på Avanza att under April månad kommer jag få 64 utdelningar! Pling pling och flera katching blir det.. 

Trevlig helg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar