måndag 10 april 2023

Gemensam eller delad ekonomi?

När vi träffades och flyttade ihop så började vi med delad ekonomi vilket jag tycker är sunt eftersom man inte ska rusa fram med olika viktiga beslut. Efter ett tag då vi bestämde att vi skulle vara ett par, köpte hus och skaffa barn så gick vi över till gemensam ekonomi vilket jag anser vara det enda rätta eftersom mannen kan arbeta under hela graviditeten och frugan har låg eller ingen inkomst =självklart gemensam ekonomi! 

Sedan några år tillbaka när barnen blev tonåringar kör vi någon typ av hybrid som vi båda är nöjd med. Eftersom jag har/haft lössnö maskiner, enduron och crossar så anser jag inte att sambon ska behöva betala för mina nöjes maskiner. 

Har man varit sambo i några år så vet man hur mycket som behövs för att rulla runt ekonomin år efter år. Vi båda sätter av en fast summa på familje kontot där precis allt dras gällande familjen = bolån, försäkringar, el, resor, bil, all mat, barnspar, kläder och idrottsutrustning till barnen. 

Ett tips till alla nyförälskade:

  • Ett avtal kan faktiskt vara bra och löser alla frågor då/om ni separerar.
  • Skaffa ett sambo konto där ni betalar allt de gemensamma. 
  • Skippa Excel.. tänk inte ens tanken snåljåp... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar